SEB bäst på jämställdhet

Toppar listan bland de största börsbolagen

SEB har i dag blivit utsett till bästa börsbolag när det gäller jämställdhet. Sveriges största börsbolag har ingått i undersökningen som bland annat vägt in faktorer som könsfördelning i koncernledning och jämställdhetsplanernas kvalitet. Undersökningen är gjord av Etikanalytikerna som värderar företag utifrån etiska principer och ideal.

- Vi inom SEB har under många år arbetat med att förbättra jämställdheten i koncernen. Att ge lika möjligheter till kvinnor och män har varit ett högt prioriterat arbete och det är roligt att det uppmärksammas, säger Lars H Thunell, VD och koncernchef i SEB.

SEB har sju kvinnor i koncernledningen som totalt består av 24 personer. 35 procent av cheferna i SEB är kvinnor.

Lars H Thunell fick under 1999 Ruter Dams jämställdhetspris samt Veckans Affärers jämställdhetspris Gubben mot strömmen för att ha utsett flest kvinnor på ledande befattningar inom SEB.
Greger Hatt, VD i Etikanalytikerna, som utsett SEB till bästa bolag på jämställdhet, kommenterar:

- Vi vill vara drivande i den utveckling som pågår att integrera etik och ekonomi. Inte minst investerare har nytta av att granska företagens personalpolitik, jämställdhet, mångfald för att ha en tryggare grund att bedöma deras framtidsutsikter på.

SEB är en finanskoncern med e-banking, sparande och tillväxtföretag i fokus. SEB är en av Nordens största finansgrupper med 918 miljarder kronor i förvaltat kapital och en balansomslutning på 1 100 miljarder (per den 30 juni 2000). SEB har cirka 20 000 medarbetare i ett 20-tal länder och totalt cirka 630 kontor, främst i Sverige, Tyskland och Baltikum samt 620 000 e-bankskunder i sex länder. Under året startar SEB aktiemäkleri på nätet i Tyskland samt e-banking i England. Läs mer om SEB: www.seb.se

Etikanalytikerna är ett nytt bolag i Iris, en företagsgrupp som förenar värderingar med ett framgångsrikt företagande. www.etikanalytikerna.se