Nextra gjør inntog i nordiske naboland

Nextra fortsetter sin europeiske ekspansjon. Med oppstarten i Sverige, Danmark og Finland er selskapet nå etablert i 11 land. Nextra AB får hovedbase i Stockholm, og har foreløpig 50 medarbeidere. Innen årsskiftet regner man med å ha 80 – 100 ansatte. Selskapet vil også være utgangspunkt for satsningene i Finland og Danmark, hvor det nå etableres lokale salgskontorer.

Olle Waktel er ansatt som administrerende direktør i Nextra AB. Han kommer fra stillingen som ansvarlig for Telias internettsatsing. Waktel har ambisjoner om å gjøre Nextra til en betydelig aktør på det svenske markedet. «Vi har et sterkt fokus på små og mellomstore bedrifter hvor vi anser at potensialet for våre tjenester vil være økende,» sier Waktel.

Kjøper ASP
Nextras konsept i Sverige er å tilby programvare som er lagret sentralt i nettverket, for små og mellomstore organisasjoner. Selskapet offentliggjore onsdag oppkjøpet av Mirea, en ung og hurtig voksende leverandør av tjenester innen Application Service Provisioning (ASP). Forretningsideen er å tilby bedrifter applikasjoner med høy tilgjengelighet og sikkerhet til en lav og forutsigbar kostnad.

«Gjennom dette oppkjøpet kan vi i tillegg til eksisterende Nextra-tjenester tilby applikasjoner innen forretningsstøtte, CRM og HR,» understreker Olle Waktel.

Administrerende direktør Peter Andersén i Mirea ser muligheten for utrulling av selskapets produkter i Europa. «Nå får vi de ressurser vi trenger for å utvikle kommende generasjons ASP-produkter. Gjennom Nextra får vi muligheten til å distribuere disse også utenfor Sverige,» sier Andersén.