Telenor og INTELSAT blir satellittpartnere på 1 grad vest

Kjøpet, som er verdt mer enn 100 millioner dollar, sikrer Telenor Satellite Services, som er en del av Telenor Bredbåndstjenester, bruksretten til de to satellittstrålene som skal dekke Europa fra INTELSAT 10-02 satellitten. Satellitten, som skal operere fra 1 grad vest gir mulighet for å overføre rundt 100 digitale TV- og radiokanaler.

Telenor vil gjennom denne avtalen ha tilgang til i alt 10 høyeffekt transpondere i Ku-bånd gjennom de to strålene over Europa og få stabil satellittkapasitet i fremtiden. Telenor har leid Ku-bånd og C-båndskapasitet på INTELSATs satellitter på 1 grad vest siden 1986 inklusive nesten all tilgjengelig kapasitet på INTELSAT 707. Denne satellitten vil bli flyttet så snart INTELSAT 10-02 er i drift.

Satellittkringkasting er en viktig del av Telenors bredbåndssatsing, og kjøpet befester Telenors posisjon som en av Europas ledende satellittoperatører og distributører av satellitt-TV til Norden og utvalgte områder i Europa via 1 grad vest.

“Med denne avtalen bygger Telenor videre på samarbeidet med INTELSAT”, sier Hans Fjøsne, Chief Technology Officer i Telenor Bredbåndstjenester. ”INTELSAT-satellitten har dekningen og kapasiteten vi behøver for å gi våre brukere det innholdet og den forbindelsen de trenger.”

“Telenor har spilt en stor rolle i å etablere denne framgangsrike satellittposisjonen og den nye avtalen styrker forholdet vår ytterligere,” sier Conny Kullman, administrerende direktør og CEO i INTELSAT. “Dette er en velkommen utvikling opp mot privatiseringen av INTELSAT, som er planlagt i april neste år,” sier Kullman

Telenor Bredbåndstjenester er et av fire kjerneområder i Telenorgruppen. Telenor Bredbåndstjenester er den største distributøren av analoge og digitale betal-TV-tjenester i Norden. Forretningsområdet inkluderer også Satellite Mobile og Satellite Networks Forretningsområdet har som mål å etablere en bredbåndstjenesteplattform over alle bredbåndsnettverk til hjem, kontor og mobile brukere.

INTELSAT eier og driver et globalt satellittsystem som tilbyr kapasitet for tale, video, forretnings –og private nettverk og Internettjenester i mer enn 200 land og territorier.