ProSafe og Schlumberger inngår brønnintervensjonssamarbeid.

ProSafe ASA og Schlumberger Oilfield Services har inngått et samarbeid med hensyn til brønnintervensjoner av havbunnsbrønner. For dette arbeidet vil ProSafe benytte den halvt nedsenkbare riggen MSV Regalia, og intensjonene er å være operasjonsklar høsten 2001.

MSV Regalia er en moderne, multiservice rigg utstyrt med dynamisk posisjonering (DP3), og er fullt utstyrt for å operere på dypt vann på norsk sokkel. ProSafe og Schlumberger vil danne en felles integrert operasjonsenhet som skal tilby alle tjenester i forbindelse med vedlikehold av det stadig økende antall av undervannsbrønner inkludert kabeloperasjoner, kveilerør, sementering, pumpetjenester, brønnkontroll og brønntesting.

Et samarbeid mellom ProSafe og Schlumberger vil gi en konkurransedyktig løsning på grunn av selskapenes unike posisjon innenfor markedene for multiservice fartøyer og brønnintervensjoner. Dette vil kunne bidra til å øke oljeselskapenes produksjon fra eksisterende havbunnsbrønner. Bare på norsk sokkel vil det snart være over 300 havbunnsbrønner. I dag blir tilsvarende arbeid utført av halvt nedsenkbare borerigger.

ProSafe ser på dette som et gjennombrudd for selskapets strategi for å utvikle en flåte av multiservice fartøyer.

Schlumberger Oilfield Services, et forretningssegment av Schlumberger Limited (NYSE:SLB), er en ledende leverandør av tjenester og teknologi til den internasjonale petroleums industrien. Selskapet har aktiviteter over hele verden med kontorer, operasjonsbaser samt forskning- og utviklingsentre. Schlumberger er verdensledende innen teknologiske nisjer som spenner fra olje og gass, ”utility”, ”semiconductor”, ”smart cards”, nettverk og Internet. Schlumberger hadde en omsetning på USD 8,4 milliarder i 1999. Ytterligere informasjon er tilgjengelig på internett http://www.slb.com

ProSafe ASA, som består av forretningsområdene Offshore Support Services, Offshore Drilling & Related Services og Technology & Engineering, er størst innen plattformboring på norsk sokkel, og er verdens ledende operatør av halvt-nedsenkbare service-rigger. ProSafe er notert på Oslo Børs med ticker kode PRS.