Nokia ja Tellabs solmivat yhteistyösopimuksen langattomissa siirtojärjestelmissä

Nokia Networks ja johtava tukiasemien liityntä- ja siirtoratkaisujen toimittaja Tellabs ovat allekirjoittaneet aiesopimuksen yhteistyöstä ATM- ja IP-pohjaisissa siirtojärjestelmissä toisen ja kolmannen sukupolven matkapuhelin- ja dataverkoissa.

Aiesopimus asettaa puitteet monivuotiselle sopimukselle, jonka mukaan Nokia voi markkinoida ja myydä Nokian järjestelmien kanssa yhteensopivia tukiasemien liityntä- ja siirtojärjestelmiä, joihin kuuluvat Tellabs MartisDXX® -tuoteperheen tuotteet ja MartisDXX Manager -verkonhallintajärjestelmä. Nämä tuotteet täydentävät Nokian omia solukkosiirtojärjestelmätuotteita. Lisäksi Tellabs voi myydä Nokian johtavia Nokia Hopper -mikroaaltoradioita integroituna osana matkapuhelinverkko-operaattoreille ja langattomien palveluiden tarjoajille tarkoitettuja tuotteitaan maailmanlaajuisesti.

Yhteistyö mahdollistaa Nokialle täydellisten, integroitujen langattomien siirtojärjestelmäratkaisujen toimittamisen operaattoreille. Ratkaisuihin sisältyy kehityspolku ATM- ja IP-teknologioihin. Tellabs voi myydä liityntä- ja siirtojärjestelmäasiakkailleen samaa perusjärjestelmää erillisenä ratkaisuna. Tämä mahdollistaa asiakkaille kehityspolun täysin IP-pohjaiseen operaattoritason verkkoon.

"Tämän päivän markkinoilla ovat järjestelmien yhteensopivuus ja johtavien yritysten yhteistyö keskeisiä asioita tavoitteessamme toimittaa asiakkaillemme ratkaisuja, joiden avulla he puolestaan voivat tuoda uusia palveluita ensimmäisinä markkinoille, toteaa Nokian solukkosiirtojärjestelmistä vastaava johtaja Juha T. Lappalainen. "Yhteistyö yhdistää johtavien siirtojärjestelmätoimittajien vahvuudet ja täydentää erinomaisesti Nokian seuraavan sukupolven IP-pohjaisia verkkoratkaisuja."

"Yhteistyösopimus johtavan langattomien verkkojen toimittajan kanssa laajentaa toimintaamme langattomien verkkojen markkinoilla", toteaa Tellabs Oy:n toimitusjohtaja Heikki Hiltunen. "Tekemällä yhteistyötä Nokian kanssa voimme paremmin vastata asiakkaidemme tarpeisiin sekä toisen että kolmannen sukupolven verkoissa."

Tellabs suunnittelee, valmistaa, markkinoi ja huoltaa optisia verkkoratkaisuja sekä seuraavan sukupolven siirto- ja laajakaistaisia liityntäratkaisuja, joita tietoliikennepalvelujen toimittajat käyttävät maailmanlaajuisesti. Tellabs Oy vastaa suunnittelemistaan tietoliikenneverkkojen siirto- ja liityntäjärjestelmistä sekä verkon- ja palvelunhallintaohjelmistoista. Tellabs Oy:n toimipisteet Suomessa sijaitsevat Espoossa, Oulussa ja Tampereella. Tellabsin osake on noteerattu Nasdaq-pörssissä (TLAB). Tellabs, Tellabsin logo ja MartisDXX ovat Tellabsin tai sen tytäryhtiön rekisteröityjä tavaramerkkejä USA:ssa ja/tai muissa maissa.

Nokia viitoittaa tietä langattomaan tietoyhteiskuntaan innovatiivisilla tuotteillaan ja ratkaisuillaan. Se on maailman johtava matkapuhelinten toimittaja ja yksi johtavista matkapuhelin-, kiinteiden ja IP-verkkojen ja niihin liittyvien asiakaspalveluiden sekä multimediapäätteiden toimittajista. Vuonna 1999 Nokian liikevaihto oli 19,8 miljardia euroa (117,6 miljardia markkaa). Yhtiön palveluksessa on yli 60 000 henkilöä, ja sen osakkeet noteerataan Helsingin (NOK1V), New Yorkin, Tukholman, Lontoon, Frankfurtin ja Pariisin pörssissä.

Lisätietoja antavat:

Viestintäjohtaja Arja Suominen, Nokia Networks