Nokia toimittaa GPRS-runkoverkon Telefonica Movilesille Espanjaan

Nokia toimittaa GPRS-runkoverkkoratkaisun espanjalaisen Telefonica Movilesin GSM-verkkoon. Telefonica on yksi Euroopan suurimmista matkapuhelinoperaattoreista.

Sopimuksen mukaan Nokiasta tulee yksi Telefonican GPRS-verkon päätoimittajista. Nokian täysin standardin mukaisen GPRS-ratkaisun avulla operaattorit voivat julkistaa kaupalliset GPRS-palvelut nykyisten matkapuhelinverkkojen kehittyessä tarjoamaan kolmannen sukupolven matkapuhelinverkkopalveluita.

Telefonica aikoo julkistaa kaupalliset GPRS-palvelut tämän vuoden loppupuolella. Tällöin sen verkossa olevat yli 12 miljoonaa tilaajaa pääsevät hyöymään uusista GPRS-palveluista. GPRS mahdollistaa pakettikytkentäisen teknologian edut langattomissa internet-palveluissa. Operaattoreille pakettikytkentäinen GPRS on tärkeä askel kohti kolmannen sukupolven matkapuhelinpalveluita, sillä se mahdollistaa jatkuvasti päällä olevan ja turvallisen langattoman yhteyden Internetiin, yrityksen Intranetiin, sähköpostiin tai WAP-portaaliin.

Telefonican ja Nokian yhteistyö alkoi vuonna 1996. Nokia toimitti viime vuonna Telefonicalle GPRS-koeverkon. Kolme Nokian operaattoriasiakasta on jo julkistanut kaupalliset GPRS-palvelut.

Lisätietoja antaa:

Viestintäosasto