Ahold foodservice-onderneming Deli XL koopt Belgische marktleider

Zaandam, 3 oktober 2000 – Ahold foodservice-onderneming Deli XL in Nederland heeft in België de foodservice-onderneming Mea-De Wilde De Loore overgenomen van de Compass Group plc, een internationaal cateringbedrijf met hoofdkantoor in Engeland. Mea-De Wilde De Loore, gevestigd in Charleroi, is marktleider in België met een omzet van circa Euro 100 miljoen. Door de overname stijgt de omzet van Deli XL naar ruim Euro 900 miljoen. De acquisitie past uitstekend in Ahold’s strategie om klanten van dienst te zijn via winkels, foodservice en e-commerce.

Snelle opbouw Ahold naar vooraanstaande positie in foodservice sector
Eerder dit jaar kocht Ahold in de Verenigde Staten de onderneming U.S. Foodservice (UFS) met een omzet van circa $ 8 miljard. UFS heeft activiteiten in geheel Amerika. Daarnaast zal Ahold in de Verenigde Staten ook de foodservice-onderneming PYA/Monarch overnemen van Sara Lee. PYA Monarch heeft een omzet van circa $ 3 miljard. In Scandinavië beschikt de ICA-Ahold joint venture ook over foodservice-activiteiten. Door de aankopen bouwt Ahold snel belangrijke posities op in dit segment.

Ook versterking in Europese food retail
Tegelijkertijd is Ahold in hoog tempo bezig zijn belang in de Europese food retail te versterken. Na de aankoop van het 50% belang in de Scandinavische ICA Group (omzet Euro 8 miljard) kondigde Ahold recent de overname aan van de Spaanse super- en hypermarktketen Superdiplo met een omzet van Euro 1,3 miljard. In Nederland heeft Ahold’s 73% dochter Schuitema de overname van de A&P winkelketen afgerond.

Mea De Wilde De Loore in België onder Deli XL naam
De overname van Mea De Wilde De Loore is voor Deli XL de eerste stap buiten Nederland. Het goed winstgevende Belgische bedrijf zal onder de naam Deli XL gaan werken. Het bedrijf staat op de nog sterk gefragmenteerde Belgische foodservice-markt, die ongeveer Euro 4,5 miljard groot is, bekend als servicegericht en innovatief. De overname door Deli XL opent de weg naar aanzienlijke verdere groei in België.

Commentaar Jan Andreae, Ahold Raad van Bestuur:
‘Mea De Wilde De Loore sluit voortreffelijk aan bij de activiteiten van onze succesvolle dochter Deli XL,’ zegt Jan Andreae, lid van de Raad van Bestuur bij Ahold, verantwoordelijk voor Europa. ‘Bij de inkoop kan direct gebruik worden gemaakt van onze schaalgrootte en op de gebieden van IT, produktontwikkeling, nieuwe dienstverlening en kennisuitwisseling kan snel voortgang worden geboekt.
Dat is zowel voor de klant als voor de onderneming uiterst belangrijk. Daarnaast is het voor ons aantrekkelijk om in een culinair toonaangevend land als België aktief te zijn.We verwachten hiervan op termijn invloed op zowel onze foodservice als op het aanbod van onze winkels.’

Synergievoordelen
Jan Andreae noemde de VS en Nederland als voorbeeld voor te behalen synergieen: ‘We merken in Amerika bij onze winkelketen Giant in Washington DC en bij U.S. Foodservice dat er talrijke voordelen zitten in het feit dat we bij Ahold zowel winkels als foodservice in huis hebben. Onze Giant winkelklant begint er al van te profiteren en dat zullen we ongetwijfeld ook in Europa merken. In Nederland zijn bij Deli XL al beproefde Albert Heijn eigen merk produkten te koop, die in grootverpakking worden aangeboden. Onze Perla koffie is daarvan een voorbeeld. Anderzijds biedt Deli XL aan haar institutionele klanten de formules voor Thuisservice en Gemakswinkels van Albert Heijn aan. Die komen in een groot ziekenhuis of verzorgingscomplex uitstekend van pas. Op die manier gebruiken we elkaars kracht en merknamen en hebben de klanten unieke concepten, die elders niet te koop zijn.’

Andreae vervolgt: “Deze overname past volledig in onze multi-channel strategie, die food retailing, foodservice en e-commerce onder één dak brengt, waardoor we de consument op alle momenten dat hij eet, binnen- en buitenshuis, van dienst zijn. Onder leiding van Frits Visser, directeur van Deli XL, zal het uitstekende management van Mea-De Wilde direct bijdragen aan de verdere groei van de onderneming en de aktiviteiten in Belgie. Diverse groeimogelijkheden zijn al in kaart gebracht en worden in de komende maanden ingevuld.”

Commentaar Alain Dupuis van Compass
In een commentaar zei Alain Dupuis, Executive Director van Compass: “Drie jaar geleden kocht Compass de Franse food service onderneming SHRM, waarvan Mea de Wilde De Loore deel uit maakte. Na een goede ontwikeling is voor Mea de Wilde De Loore nu de tijd aangebroken voor aansluiting bij Ahold waardoor schaalgrootte en andere zaken gaan bijdragen. We blijven verbonden met Mea De Wilde De Loore in een zakelijke relatie.”

Activiteiten Mea De Wilde De Loore
Mea-De Wilde levert een assortiment van ruim 6.000 producten - inclusief vers en diepvries - aan institutionele klanten, zoals bedrijfsrestaurants, ziekenhuizen en verzorgings-instellingen. Daarnaast bedient Mea-De Wilde vooraanstaande cateraars en restaurant-ketens.

Activiteiten Deli XL
Deli XL levert een compleet assortiment eten en drinken, circa 35.000 artikelen, aan ongeveer 30.000 Nederlandse klanten in de institutionele, catering- en horeca-markt. In september 2000 nam Deli XL de regionale horeca-onderneming Rieu Horeca BV te Haarlem over met een omzet van Euro 6 miljoen. Deli XL heeft 2000 medewerkers.