Nextra kjøper russisk internettselskap

Med kjøpet av en majoritetsandel på 51 prosent av Moskva-baserte Elvis Telecom tar Nextra steget inn i det voksende russiske internettmarkedet. Oppkjøpet følger en rekke liknende oppkjøp i Europa. Kjøpet markerer også en videreføring og utvikling av det tette samarbeidet mellom Telenor og mobilselskapet Vimpelcom, som nå sitter med en eierandel på 49 prosent i Elvis Telecom. Telenor eier nærmere en tredel av VimpelCom.

Nextras inntreden i Russland skjer samtidig som det russiske internettmarkedet trolig står foran betydelig vekst de neste 12 – 18 månedene. Dette skyldes både generell vekst i den russiske økonomien og høyt utdanningsnivå. Elvis Telecoms egne undersøkelser viser stor etterspørsel etter internettjenester både i privat- og forretningsmarkedet. Oppkjøpet setter Nextra i stand til å betjene begge markeder.

«Russland vil bli stadig viktigere for ISP-selskaper i de kommende måneder og år. Vi tror Nextra gjennom dette oppkjøpet har skaffet oss et solid fotfeste i dette markedet. Kunnskapene vi har tilegnet oss gjennom oppstart i andre europeiske markeder, kombinert med Elvis’ erfarne kompetansemiljø, gjør oss i stand til å tilby et bredt spekter av internettjenester innen kort tid, både til bedrifter og profesjonelle brukere i Moskva og andre russiske byer,» sier Nextras adm. direktør Morten Lundal.

Oppkjøpet tilfører også Nextra 50 høyt kompetente medarbeidere både på markeds- og teknologisiden. Selskapet ledes av administrerende direktør Irina Torgoud. Nextra ønsker dessuten å supplere Elvis Telecoms ledelse med krefter fra egen organisasjon, særlig med tanke på ekspansjon innen Nextras kjernemålgruppe, små og mellomstore bedrifter. Med solid erfaring og kompetanse innen IP-tjenester ønsker Nextra å tilby blant annet IP-telefoni, i første omgang i Moskva, men senere også til hele det russiske markedet.

Elvis Telecom ble startet i 1996 og har i dag om lag 10 000 kunder, både i privat- og bedriftsmarkedet i Russland.