METSON VALMET LAAJAAN YHTEISTYÖHÖN ALBANY INTERNATIONALIN KANSSA

Metso-konsernin kuitu- ja paperiteknologian liiketoiminta-alue Valmet ja Albany International Corp. (NYS/PSE: AIN) ovat sopineet laajan teknologisen, myynti-, markkinointi- ja huoltotoimintaa koskevan yhteistyön aloittamisesta. Yritykset ovat tehneet teknologista yhteistyötä jo useita vuosia.

Yhteistyössä pyritään kehittämään ja parantamaan paperi- ja selluteollisuudelle tarjottavia tuotteita ja palveluja käyttämällä hyväksi yhtiöiden toisiaan täydentävää tietotaitoa.

Yhteistyön osana Valmet saa oikeuden myydä eräitä Albanyn tuotevalikoimaan kuuluvia hihnoja silloin kun ne liittyvät kokonaisiin paperikonetoimituksiin, niiden uusintoihin tai huoltotoimintoihin.

Albany International on johtava paperikoneiden viirojen, huopien ja hihnojen valmistaja. Yrityksellä on tuotantolaitoksia 15 maassa ja tutkimuskeskukset Yhdysvalloissa ja Ruotsissa. Paperikonevaatetuksen lisäksi Albany on maailman suurin erikoisovien valmistaja. Vuonna 1999 Albany Internationalin liikevaihto oli 778 miljoonaa USD ja henkilöstön määrä noin
7 000.

Metso-konsernin kuitu- ja paperiteknologian liiketoiminta-alue Valmet on maailman johtava sellu- ja paperiteollisuuden sekä jatkojalostus- ja levyteollisuuden tekniikan, järjestelmien ja laitteiden toimittaja. Vuonna 1999 Valmetin liikevaihto oli 1,7 miljardia euroa ja henkilöstön määrä noin 10 600.

Metso-konserni on prosessiteollisuuden koneiden ja järjestelmien maailmanlaajuinen toimittaja. Metson liiketoiminta-alueet ovat kuitu- ja paperiteknologia, automaatio- ja säätöteknologia sekä koneteknologia. Vuonna 1999 Metso-konsernin liikevaihto oli 3,4 miljardia euroa ja henkilöstön määrä noin 23 000. Metson osakkeet noteerataan Helsingin ja New Yorkin pörsseissä.