Telenor/EDB Business Partner-avtale med Coop Norge

Coop Norge har et sterkt fokus på å utvikle lønnsomheten innen kooperasjonen og organisasjonen ønsker å øke konkurransekraften gjennom en bred teknisk og merkantil satsning. I denne prosessen har Coop søkt etter en strategisk samarbeidspartner for å realisere kooperasjonens ambisjoner. Valget har falt på Telenor og EDB Business Partner i fellesskap og en samarbeidsavtale er nå underskrevet av de tre partene.

«Coops hovedmål er å realisere en mer lønnsom driftsform for våre totalt 1245 forretninger i Norge. Dette vil skape et potensiale for økonomisk gevinst som vil komme alle Coops medlemmer til gode», sier adm. direktør Svein E. Skorstad i Coop Norge.

«Vår felles ambisjon er å senke Coops kostnadsnivå betydelig ved hjelp av nye internettbaserte tjenester og bruk av ny teknologi, sier Bjørn Trondsen», konsernssjef i EDB Business Partner.

Coop Norge vil lage en elektronisk markedsplass for seg og sine leverandører som skal gi mer kostnadseffektiv samhandling og nye forretningsmuligheter. Med løsninger fra Telenor og EDB Business Partner, ønsker Coop å ta markedets krav til sikkerhet, funksjonalitet og bransjetilpasning på alvor.

«Coop har omfattende kunnskap om detaljhandel og logistikk, mens Telenor og EDB Business Partner har den riktige teknologiske spisskompetansen. Sammen skal vi få fart på elektronisk handel i Norge, sier Jon Fredrik Baksaas», visekonsernsjef i Telenor.

«Våre 874.000 medlemmer vil også få tilgang til en innholdsrik elektronisk handelsplass som er enkel og trygg å bruke. Samarbeidet med Telenor skal blant annet gi våre medlemmer lønnsomme tilbud på utstyr og tjenester innen data- og telefoni», sier Skorstad.

Samarbeidsavtalen omfatter blant annet utvikling av e-handel, intranett, VIP-Nett, opplæringstilbud via internett, nye medlemstjenester, driftsløsninger av data- og telefonisystemene , samt nye typer tjenester i medlemskortet.