Ordre fra Egypten til F.L.Smidth & Co.

Arab-Swiss Engineering Company (ASEC) i Egypten har placeret en ordre hos F.L.Smidth & Co. A/S til en værdi af godt 100 mio. kr. (godt 13 mio. euro) på modernisering af en cementfabrik beliggende i Cairo og ejet af Helwan Portland Cement Company.
Med denne ordre er F.L.Smidth-Fuller Engineering A/S, der er moderselskab for bl.a. F.L.Smidth & Co., i dag engageret i syv forskellige projekter i landet, som hermed er FLS Koncernens for tiden største enkeltmarked for cementmaskiner og -udstyr.
Ordren er inkluderet i F.L.Smidth & Co.'s salgsbudget for andet halvår 2000 og vil blive indtægtsført i takt med, at levering af maskiner, udstyr og ingeniørarbejde finder sted - hvilket vil sige frem til årsskiftet 2001-2002.
F.L.Smidth & Co. skal for ASEC modernisere Helwan-fabrikkens to produktionslinier, så deres samlede kapacitet når op på 10.600 tons cementklinker pr. døgn svarende til knap 3,3 mio. tons pr. år. Når moderniseringen er gennemført, råder det overvejende privatejede Helwan Portland Cement Company over de to ovne i Egypten, der har den største produktionskapacitet.
Der er tale om at modernisere fire eksisterende råmøller, ombygge to tørprocesovne med en separat kalcinator samt udvide fire eksisterende filtre, der skal afstøve ovne og råmøller. Hertil kommer to nye ristekølere, der forsynes med nye elektrofiltre fra FLS miljø a/s. Forbedringen af fabrikkens filtre betyder, at produktionens påvirkning af miljøet reduceres væsentligt.
Kontrakten med ASEC er netop underskrevet i Cairo. De forudgående forhandlinger har været koncentreret på få måneder, hvilket bl.a. skyldes det gode samarbejde, som slutkunden, Helwan Portland Cement Company, og F.L.Smidth & Co. har haft siden 1928, hvor FLS var med til at etablere selskabet og dets første produktionsanlæg, der er placeret 20 km syd for Cairos bykerne. Helwan ejer i øvrigt landets indtil videre eneste 'hvide' cementfabrik beliggende 250 km syd for hovedstaden.
ASEC, der er en egyptisk-baseret ingeniørvirksomhed
, har arbejdet tæt sammen med F.L.Smidth & Co. siden 1997. Den aktuelle ordre er nummer seks i rækken af fælles projekter i Egypten.
Landets 65 mio. indbyggere forbruger p.t. 29 mio. tons cement om året svarende til godt 400 kg pr. indbygger. Og efterspørgslen stiger kraftigt med 10-12 pct. pr. år. Med en hjemlig kapacitet på netto 25 mio. tons om året må landet indtil videre importere 3-4 mio. tons, hvilket efterlader et behov for fortsatte investeringer i den egyptiske cementindustri.

FLS Industries A/S
Koncerninformationsafd.