FFE Minerals opnår kontrakt i Chile

Minera Escondida Limitada, som er verdens største kobbermine, har placeret en ordre til en værdi af USD 26 mio. (ca. 220 mio. DKK) hos FFE Minerals.

Ordren omfatter knuse- og formalingsudstyr samt tilhørende reservedele til den fjerde etape af Escondidas udvidelsesprogram. Ordren afvikles i fællesskab af FFE Minerals USA Inc., FFE Minerals Chile Ltda. og FFE Services - Macmin. Ordren er indeholdt i FFE Minerals salgsforventninger for andet halvår 2000 og vil blive indtægtsført i takt med, at levering af maskiner, udstyr og ingeniørarbejde finder sted - hvilket vil sige frem til årsskiftet 2001-2002.

Udvidelsens fjerde etape omfatter et nyt koncentrationsanlæg samt tilhørende udstyr. FFE Minerals skal levere en rundknuser til primærknusning, en gearløs semi-autogenmølle og tre gearløse kuglemøller. Kuglemøllerne bliver de største i verden, og semi-autogenmøllen bliver Chiles største.

Det nye koncentrationsanlæg, som indgår i udvidelsesprojektet, får en formalingskapacitet på 110.000 tons i døgnet og vil øge Escondidas samlede kapacitet til 237.500 tons. Byggeriet er allerede i gang, og udstyrsleverancerne er planlagt til at finde sted i fjerde kvartal af 2001. Koncentrationsanlægget forudses klart til den indledende produktion i september 2002 og forventes at nå op på fuld produktion i april 2003.

Escondida er verdens største kobbermine med en produktion, der udgør godt ni pct. af verdensmarkedet for kobber. Den samlede produktion fra juni 1999 til juni 2000 var på 920.000 tons. Minen ligger i Andesbjergene, 160 km sydøst for den nordchilenske by, Antofagasta. Escondida påbegyndte produktionen i slutningen af 1990 (35.000 tons i døgnet) og er siden blevet udvidet i 1993 med 45.000 tons, i 1994 med 55.000 tons, i 1998 med 105.000 tons og i 1998 med 127.500 tons.

Den australske koncern, BHP, er ansvarlig for driften af minen og har en ejerandel på 57,5 pct. De øvrige medejere er Rio Tinto med 30 pct., Japan Escondida med 10 pct. og International Finance Corporati
on med 2,5 pct.

Med de seneste ordrer fra Antamina i Peru, Southern Peru Copper, Los Pelambres i Chile, Century Zinc i Australien og Amplats i Sydafrika har FFE Minerals placeret sig som en af verdens førende leverandører af mine- og mineralopberedningsudstyr.

FLS Industries A/S
Koncerninformationsafd.