Telenor og Oracle inngår global partneravtale om ASP

Telenor er i ferd med å etablere seg som en betydelig ASP aktør i Norden og i utvalgte markeder i Europa. For de mange kundene som benytter Oracles teknologiplattform, kan Telenor nå tilby ASP tjenester i tillegg til outsourcing og systemintegrasjon. Avtalen omfatter en rekke produkter fra Oracle med applikasjonserveren iAS, og databasen 8i, som de viktigste elementene.

- Vi er svært glade for denne avtalen og vi har store forventninger til samarbeidet. Oracles produkter er meget utbredt i markedet og vi ser frem til å kunne tilby kundene et mer komplett produkttilbud enn tidligere, sier Tarje Holskil, divisjonsdirektør i Telenor Business Solutions. - Det er helt nødvendig å tilby Oracles produkter som del av vårt ASP tilbud dersom Telenor skal nå sine mål om å bli en betydelig europeisk leverandør.

- Vi har tro på at ASP er fremtiden og at Telenor nå har en unik mulighet til å etablere en ledende posisjon i ASP markedet, sier Stein Surlien, adm. direktør i Oracle Norge. - Vi har lagt ned mye jobb i å tilpasse produktene våre for nye bruksmønstre som ASP. Sikkerhet og utbygningsmuligheter er to viktige egenskaper som sammen med Telenors brede erfaring og kompetanse lover godt for vår felles fremtid, avslutter Surlien.

Telenors ASP plattform
ASP er utleie og drift av programvare som distribueres til brukerne gjennom telenettet. Det er stor interesse for produktet og ASP markedet er i sterk vekst. Telenor satser på ASP i de nordiske og europeiske markedene gjennom datterselskapene Telenor Business Solutions og Nextra. I tillegg distribueres Telenors ASP plattform Login gjennom et omfattende partnerapparat. Tidligere denne uken inngikk Telenor en partneravtale med det danske IT-konsulent selskapet Columbus IT Partner. Avtalen innebærer blant annet at Columbus skal leie 900 Login tilknytningspunkter til sin egen organisasjon. Login har i dag ca 4.300 tilknytningspunkter. Som en del av Oracle avtalen skal Telenor Business Solutions bygge opp egen driftskompetanse på Oracles produkter, slik at selskapet blir en autorisert service og support leverandør (Certified Solution Partner).

Om Oracle
Oracle Corporation er den ledende leverandøren av e-business infrastruktur og løsninger. Selskapet har en årlig omsetning på $10.1 milliarder, og tilbyr databaser, verktøy, applikasjoner, opplæring, support og konsulenttjenester i mer enn 145 land.