KEMIRAN STRATEGIAN TOTEUTUS ETENEE - RUOTSIN JA SUOMEN KILPAILUVIRANOMAISET HYVÄKSYIVÄT ALCRO-BECKERSIN OSTON

Alcro-Beckers on Ruotsin suurin kauppa- ja rakennusmalien valmistaja, joka työllistää 1 145 henkeä. Ostetun liiketoiminnan laajuus on vuoden 2000 luvuin noin 205 miljoonaa euroa. Kauppahinta, joka täsmentyy vuodelta 2000 tehtävän tilinpäätöksen perusteella, on noin 200 miljoonaa euroa.

Alcro-Beckersin suurimmat tuotantolaitokset ovat Ruotsissa (Tukholma) ja Puolassa (Debica), ja toimintaa on myös Tanskassa, Norjassa, Saksassa ja Suomessa. Tikkurilalla ja Alcro-Beckersillä on ollut vuodesta 1994 Baltiassa yhteisyritys Baltic Color, josta Alcro-Beckersin osuus (50 %) kuuluu kauppaan. Muiden maiden kilpailuviranomaisten kantaa kauppaan odotetaan lähiaikoina.

Konsernin kuluvan vuoden tulos nousee odotusten mukaisesti viimevuotista paremmaksi. Kemiran liiketoiminnan näkymät kasvualoilla: sellu- ja paperikemikaaleissa, vedenpuhdistuskemikaaleissa ja maaleissa ovat hyvät. Lannoitteissa liiketulos ylittää aiemmat ennusteet ja on selvästi positiivinen. Markkinat typpilannoitteissa, jotka edustavat runsasta puolta Kemiran lannoiteliiketoiminnoista, ovat parantuneet kuluvan vuoden aikana merkittävästi Euroopassa.

“Tässä nousujohteisessa tilanteessa Kemira on päättänyt jatkaa edelleen vuoden 2001 puolelle neuvotteluja ja selvityksiä typpilannoiteliiketoiminnasta irtautumiseksi valittujen peruslinjausten mukaisesti. Alcro-Beckersin osto on ensimmäinen merkittävä osoitus uudesta kasvusta, jota haetaan konsernin kasvualueilla sekä yritysostojen että orgaanisen kasvun kautta,” pääjohtaja Pihlava toteaa.

Lisätietoja:
Kemira Oyj, puh. 010 8611