FORELØPIG REGNSKAP 2000

Konsernets resultat for 2000 utgjorde minus USD 12 mill. (sammenlignet med et positivt resultat på USD 16 mill. i 1999, som inkluderte en gevinst på USD 16 mill. ved salg av skip). Kontantstrøm var USD 56 mill. (USD 72 mill.). Resultat for 4. kvartal ble et overskudd på USD 5 mill. (USD 1 mill.). Resultatet før valutaposter og skatt i 4. kvartal var positivt med USD 6 mill. (USD 1 mill.) sammenlignet med et tap på USD 5 mill. i 1. kvartal, et tap på USD 4 mill. i 2. kvartal, og et resultat i balanse i 3. kvartal.

Inntjeningen for flåten uttrykt i USD pr. dag økte med 18% fra 1. til 4. kvartal. Inntjeningen i 4. kvartal var 6% høyere enn i 3. kvartal. Resultatet ble negativt påvirket av høye bunkerskostnader som var omtrent USD 31 mill., eller mer enn 50% høyere enn i 1999. Skipenes driftskostnader for sammenlignbar flåte var omtrent 15% lavere enn i 1999, hvorav halvparten skyltes en sterkere USD.

Odfjell Terminals (Baytank) ga et overskudd før skatt på USD 7,7 mill. (USD 8,5 mill.). Resultatet før skatt for Odfjell Terminals (Rotterdam) var USD 5,8 mill. for 2. halvår. På grunn av økt aktivitet i terminalvirksomheten har vi flyttet virksomhetens rapportering av omsetning fra andre inntekter til brutto inntekter og andre kostnader til driftskostnader og administrasjonskostnader. Vår 50% andel av Hoyer-Odfjell ga et tap på USD 2,6 mill. (tap på USD 1,4 mill.). Vi har mer enn doblet aktiviteten for vår tankcontainervirksomhet fra 2.300 til 5.000 enheter siden oppstarten for to år siden.

Administrasjonskostnadene var omtrent 10% høyere enn i 1999 på grunn av vekst i vår virksomhet. Denne posten inkluderer nå kostnader som tidligere var rapportert under andre kostnader. Økning i avskrivninger er primært en følge av nybyggingsleveranser og kjøp av Odfjell Terminals (Rotterdam). På grunn av økt gjeld og høyere rentenivå har netto finansutgifter økt.

Gjennomsnittlig valutakurs NOK/USD var 8,78 (7,80). USD kursen styrket seg fra 8,04 i slutten av 1999 til 8,89 pr. 31.12.00, noe som har gitt et valutatap på USD 8 mill. (tap på USD 3 mill.) på våre valutasikringskontrakter.

LIKVIDITET/FINANS
Konsernets likvider i form av bankinnskudd og verdipapirer pr. 31. desember 2000 økte til USD 231 mill. fra USD 218 mill. pr. 31. desember 1999.

Langsiktig finansiering som dekker 65% av investeringene som følge av sammenslåingen med Seachem, samt to av tre gjenstående nybygg ved Kleven Florø, ble etablert i 2. kvartal til tilfredsstillende betingelser.

OPPDATERING VESENTLIGE TRANSAKSJONER
I forbindelse med sammenslåingen med Seachem ble det utstedt 4.926.734 aksjer til Chemlog ApS til NOK 208 pr. aksje, totalt NOK 1.024,8 millioner i ny egenkapital. I perioden fra juni til august 2000 ble ni Seachem skip og fire nybyggingskontrakter overtatt. Videre overtok vi de 11 gjenstående Seachem skipene for kommersialisering på pool basis.

21. januar 2000 tok vi levering av M/T “BOW CENTURY” fra Kleven Florø. I desember 2000 erklærte vi en opsjon og inngikk kontrakt med Kleven Florø om bygging av ytterligere ett avansert kjemikalieskip. Skipet er på 37,500 DWT med 48 lastetanker i rustfritt stål og vil bli et søsterskip i nybyggingsserien ved ved dette verftet. Skipets pris er ca. USD 50 mill. og er planlagt levert desember 2003. Kontrakten er en del av vår langsiktige flåtefornyelse da det nye skipet vil erstatte eksisterende tonnasje.

Odfjell Terminals (Rotterdam) ble overtatt 19. juni 2000 og investeringen utgjør ca. USD 66 mill.

AKSJONÆRFORHOLD
Odfjell A-aksjen steg i løpet av 2000 med 35% fra NOK 100 til NOK 135. Tilsvarende steg B-aksjen fra NOK 95 til NOK 120, en økning på 26%. Skipsindeksen på Oslo Børs falt i samme periode med 3% og den nye transportindeksen steg med 14% i løpet av 2000.

Resultat pr. aksje for året var minus USD 0,49 (pluss USD 0,74) og kontantstrøm pr. aksje var USD 2,33 (USD 3,32).

Gjennom tilbakekjøpsprogram for egne aksjer har vi i 2000 ervervet 274.000 A-aksjer til snittkurs NOK 126,30 pr. aksje og 641.600 B-aksjer til snittkurs NOK 117,85 pr. aksje, totalt NOK 110,2 mill., noe som utgjør 3,4% av det totale antall aksjer i selskapet.

GENERALFORSAMLING
Ordinær generalforsamling vil bli avholdt 8. mai 2001 kl. 15:00 på selskapets hovedkontor. Styret har besluttet å foreslå for generalforsamlingen at det utbetales et uforandret utbytte på NOK 4,- pr. aksje, samlet NOK 107 mill.

UTSIKTER
Vi forventer at markedet for transport av kjemikalier vil fortsette å bedre seg i 2001. Dette på grunn av redusert tilvekst av ny tonnasje kombinert med fortsatt vekst i etterspørselen. Selskapet drar for tiden fordel av et sterkt marked for clean petroleum tonnasje. I løpet av høsten 2000 ble en rekke fraktkontrakter fornyet til vesentlig høyere rater.

En risikofaktor er ytterligere svekkelse i den amerikanske økonomien og hvilke følger dette vil få for transport av kjemikalier. Vi forventer at bunkerspris og USD renter vil være lavere i 2001 enn i 2000.

Gjennom Seachem transaksjonen og kjøpet av Odfjell Terminals (Rotterdam) har selskapet vesentlig styrket sin markedsposisjon som totalleverandør av logistikktjenester overfor kjemikalieindustrien.

Bergen, 13. februar 2001
Styret i Odfjell ASA

Odfjell er det ledende selskap innen global transport av kjemikalier og relaterte logistikktjenester. Etter sammenslåingen med Seachem har Odfjell til sammen 85 skip, som seiler globalt og regionalt, hvorav 49 skip er i eget eie. I tillegg eier og driver Odfjell tankterminaler og tankcontainere. Videre utvikling av integrerte logistikkløsninger er en prioritert oppgave for selskapet.

4. kvartal 2000