Telenor kjøper SAIT Communications fra SAIT-STENTO

Partene ble enige om en selskapsverdi på 33 millioner Euro, noe som resulterte i en kjøpspris på 22,94 millioner Euro, regulert for gjeld. Det tilsvarer om lag 190 millioner norske kroner.

- Gjennom kjøpet av SAIT Communication styrker vi vår posisjon i sluttbrukermarkedet innenfor mobile satellittjenester. Dette er et ledd i vår mobile satellittstrategi, og underbygger grunnlaget for videreutvikling av verdiøkende tjenester, sier Stig Eide Sivertsen, CEO i Telenor Broadband Services.

SAIT Communications (Forretningsenhet “Airtime Services”) som var en del av SAIT-STENTO gruppen tilbyr tjenester for mobile satellittbrukere basert på et flerleverandørkonsept. Den sammenslåtte virksomheten vil etablere en strategisk plattform for utvikling av verdiøkende tjenester, spesielt tilpasset maritime kunder.

- Salget av SAIT Communications vil gjøre SAIT-STENTO i stand til å gjennomføre sin strategi for rask vekst. Kapitatilførselen denne avtalen gir, vil medvirke til å forbedre vår gjeldssituasjon og gjøre oss i stand til å gjennomføre nye oppkjøp og forsterke selskapets ledende posisjon innen kjernevirksomheten vår, sier Patrick De Groote, CEO i SAIT-STENTO. – At Telenor kjøper SAIT Communications vil gi nye forretningsmuligheter og gode fremtidsutsikter for de 97 ansatte i SAIT Communications over hele verden, legger han til.

Om selskapene:

Telenor Broadband Services AS
er en forretningsenhet i Telenor ASA, som er notert på Oslo Børs (TEL) og på Nasdaq (TELN). Telenor Broadband Services er et av fire kjerneområder i Telenor og ble etablert etter fusjonen mellom de to forretningsenhetene Telenor Satellite Services, Telenor TV Distribusjon og deler av elektronisk handel. Telenor Broadband Services AS er den største distributøren av analoge og digitale TV-tjenester til sluttbrukere i Norden. I 2000 hadde Telenor Broadband Services en omsetning på omlag 3,5 milliarder kroner (425 millioner Euro).

SAIT-STENTO Group, notert på børsen i Brussel (SAIT) og på Oslo Børs (SAI), er en ledende Europeisk systemintegrator og tilbyder av trådløse tjenester for profesjonelle markeder. Gruppen ble til gjennom en fusjon i mai 2000 mellom belgiske SAIT-RadioHolland og norske Stento ASA, og har sitt hovedkvarter i Belgia med kontorer i Brussel, Oslo og Hamburg i tillegg til representasjon i resten av verden. Videre eier gruppen 50 prosent av konsortiet EuroMarine GmbH. Gruppen har 2000 ansatte i hele verden og hadde en omsetning i 1999 på 400 millioner Euro.