KEMIRA INVESTOI OULUN MUURAHAISHAPPO- JA KOKKOLAN HIENOKEMIKAALITUOTANTOON

Samalla parannetaan muurahaishapon johdannaistuotteiden tuotannon joustavuutta. Kemira odottaa suurinta kasvua juuri johdannaistuotteissa. Kemira investoi myös Kokkolan hienokemikaalituotannon kehittämiseen noin 1,9 miljoonaa euroa.

Muurahaishappo on yksinkertaisin orgaaninen happo, jota esiintyy runsaasti luonnossa, nimensä mukaisesti myös muurahaisissa. Se on helposti biohajoava ja monissa sovelluksissa se korvaa haitallisempia kemikaaleja. Muurahaishapon tärkeimmät käyttökohteet ovat nahan ja tekstiilien valmistus, kemian ja farmasian prosessit sekä eläinrehun säilöntä ja mikrobiologisten prosessien hallinta.

Muurahaishapon kysynnän odotetaan kasvavan erityisesti rehusovelluksissa. Antibioottien käyttöä eläinrehussa rajoitetaan Euroopassa entistä tiukemmin ja sama suuntaus on alkamassa muillakin mantereilla. Muurahaishapon johdannaistuotteet ovat tärkeimpiä rehuantibioottien korvaajia.

Myös muurahaishapon suolojen, formiaattien kysynnän odotetaan jatkavan voimakasta kasvuaan. Niiden käyttökohteita ovat mm. ympäristöystävälliset lämmönsiirto- ja jäänsulatustuotteet.

Maailman muurahaishappomarkkinoiden suuruus on noin 400 000 t/a, tästä noin puolet Euroopassa. Kemiran osuus maailman markkinoista on 13 %. Alan kokonaiskysynnän arvioidaan kasvavan noin 3-4 % vuodessa.
Kemira on maailman toiseksi suurin muurahaishappotuotteiden toimittaja. Yhtiön alan kasvunäkymät ovat hyvät mm. lähialueilla Baltiassa, Itä-Euroopassa ja Venäjällä. Lisäksi kasvumahdollisuuksia nähdään myös Pohjois- ja Etelä-Amerikassa.

Muurahaishappoalan suurimmat tuottajat ovat saksalainen BASF, Kemira ja brittiläinen BP sekä ruotsalainen Perstorp.

ASEMA LÄÄKEAINEIDEN RAAKA-AINETOIMITTAJANA VAHVISTUU

Kemira investoi 1,9 miljoonaa euroa Kokkolan hienokemikaalitehdas 1:n tuotantosuunnan muuttamiseen agrokemikaaleista lääkeainekemikaaleihin. Tällä sektorilla hienokemikaalien kysyntä kasvaa voimakkaimmin jatkossa. Nykyisin Kemira valmistaa Kokkolassa rahtityönä hienokemikaaleja kolmella tuotantoyksiköllään mm. kasvinsuojeluaine-, lääkeaine- ja valokuvauskemikaalialan yhtiöille.

Lisätietoja: Kemira, puh. 010 8611
Muurahaishappo: