STERK FREMGANG PÅ LEVERINGER TIL VINDENERGI, MEN BLANDET RESULTAT

Hexagon Composites ASA's virksomhetsområde komposittarmeringer (Devold AMT AS) viste fortsatt omsetningsøkning i 1. kvartal (+ 90 % i forhold til 1. kvartal 2000) for levering av glassfiberarmeringer til den internasjonale vindenergisektoren med tilfredsstillende marginer. Mindre leveringer av karbonfiberarmeringer bidrog imidlertid til at omsetningen samlet sett var stabil, og at driftsresultatet (1.6 MNOK) ble svakere (-1.4 MNOK) enn i 2000.

Virksomhetsområdet komposittantenner (Comrod AS) fikk en svak måned i mars når det gjalt leveringer til det militære marked. Samlet sett bidrog det til at omsetningen falt til 11.5 MNOK (- 1.9 MNOK) og at driftsresultatet (- 0.0 MNOK) ble svekket tilsvarende (-1.7 MNOK). Selskapet bearbeider flere interessante prosjekter.

Konsernets driftsinntekter ble 34.4 MNOK, driftsresultatet - 1.2 MNOK (- 0.9 MNOK skyldes beregnet arbeidsgiveravgift på konsernets opsjonsordning), mens resultat etter skatt ble - 1.4 MNOK. Egenkapitalandelen var 56.8 %.

Det er nå besluttet at Airbus skal bygge neste generasjons fly, Airbus A 380. Devold AMT er i ferd med å inngå en ny utviklingsavtale med Airbus UK med en ramme på 22 MNOK løpende over tre år vedrørende utvikling av karbonfiberarmeringer.

Aktørene i vindenergisektoren venter fortsatt sterk vekst i 2001. Innføringen av prinsippet 'renewable portfolio standard', som bl.a. innebærer at et energiselskap må levere en viss andel energi fra fornybare ressurser (ellers blir det avgiftsbelagt), forventes å forsterke fremgangen. Prinsippet er allerede under uttesting i USA og vurderes tatt i bruk i enkelte land/regioner innen EU. Det forventes et EU-direktiv som bygger på dette prinsippet.

Fullstendig rapport er tilgjengelig på følgende link:

Kontaktperson:
Adm.dir. Tore J. Fjell