METSO TOIMITTAA KEMIALLISTA MASSATEKNOLOGIAA ASSIDOMÄNILLE RUOTSIIN

Metso Paper on saanut noin 20 miljoonan euron tilauksen AssiDomänin Frövin tehtaalta Ruotsista. Metso Paperin kemiallisen massatekniikan liiketoimintalinja toimittaa tehtaalle uuden keittoprosessin, jonka tuottamaa sellua tullaan käyttämään valkaistun massan valmistamiseen. Uudistettu prosessi otetaan käyttöön kesällä 2002.

Tehtaan nykyisen valkaisulinjan kapasiteetti on noin 100 000 tonnia valkaistua koivu- ja havusellua vuodessa. Uuden eräkeittoprosessin kapasiteetti on 175 000 tonnia jalo- tai havupuusellua vuodessa. Keittoprosessi koostuu kolmesta 300 kuution keittokattilasta. Avaimet käteen -toimitus sisältää koko prosessin tarvitsemat laitteet lukuunottamatta rakennustöitä ja prosessin ohjausjärjestelmää.

Investointi mahdollistaa tehtaan tuottaman valkaistun sellun laadun parantamisen sekä tulevaisuudessa tuotantokapasiteetin lisäämisen. Investointi laskee myös tehtaan tuotantokustannuksia vähentämällä energian ja kemikaalien kulutusta.

AssiDomänin tuotanto keskittyy pakkauspaperiin, pakkauksiin, sahatavaraan ja puunkäsittelyyn. AssiDomän kuuluu Euroopan suurimpiin metsää omistaviin pörssiyhtiöihin omistamalla 2,4 miljoonaa hehtaaria tuottavaa metsämaata. Vuonna 2000 AssiDomänin liikevaihto oli lähes 25 miljoona kruunua ja sen henkilöstön määrä oli noin 12 000.

Metso-konserni on prosessiteollisuuden koneiden ja järjestelmien maailmanlaajuinen toimittaja. Konsernin kuitu- ja paperiteknologian liiketoiminta-alue Metso Paper on maailman johtava sellu- ja paperiteollisuuden sekä jatkojalostus- ja levyteollisuuden tekniikan, järjestelmien ja laitteiden toimittaja. Metson muita ydinliiketoimintoja ovat kiven ja mineraalien käsittelyä harjoittava Metso Minerals sekä automaatio- ja säätöteknologian osaaja Metso Automation. Vuonna 2000 Metso-konsernin liikevaihto oli 3,9 miljardia euroa ja henkilöstön määrä noin 22 000. Metson osakkeet noteerataan Helsingin ja New Yorkin pörsseissä.