HEX: DEVOLD AMT SIGNERER NY KONTRAKT MED AIRBUS FOR Å BLI AEROSPACE SUPPLIER

Devold AMT har siden 1997 og frem til 2000 hatt en samarbeidsavtale med British Aerospace (som nå er en del av Airbus konsortiet) om utvikling av karbonarmeringer til bruk i neste generasjons fly-vinger. Dette har vært et meget vellykket prosjekt for Devold AMT og selskapet er nå inne i en prosess med kvalifisering av flere ulike armeringer til bruk i flykonstruksjoner.

Den nye avtalen med Airbus UK fokuserer på utviklingen av armeringer til generell bruk i neste generasjon fly, A380, samt videreutviklingen av produksjonsteknologien. Armeringene er tenkt brukt i bærende strukturer i flyene og skal gjennom et omfattende utviklings- og kvalifiseringsprogram føre frem til at AMT blir sertifisert som "aerospace supplier".

For Devold AMT betyr dette en anerkjennelse for det arbeidet som er gjort og de gode resultatene som er oppnådd med selskapets armeringer. Markedsmessig betyr dette at selskapet vil starte prøveproduksjon allerede til høsten. Kommersielle leveranser forventes imidlertid tidligst mot slutten av 2003 og vil være betinget av at selskapet blir sertifisert.

Den nye avtalen legger ingen begrensninger på Devold AMT m.h.t. arbeide mot andre sentrale aktører innen flyindustrien.

Devold AMT er i dag en betydelig leverandør av armeringer i glassfiber til vindmølleindustrien og verdens ledende produsent av multiaksiale armeringer i karbonfiber.