OSAVUOSIKATSAUS 1-3/2001

Incap-konsernin liikevaihto oli tammi-maaliskuussa 22,5 miljoonaa euroa ja liikevoitto 0,3 miljoonaa euroa. Incap Electronicsin liikevaihto kasvoi 20 % edellisen vuoden vastaavaan kauteen verrattuna ja oli 13,6 miljoonaa euroa. Electronicsin liikevoitto oli 0,3 miljoonaa euroa. Incap Furnituren liikevaihto oli 8,9 miljoonaa euroa ja liikevoitto 0,1 miljoonaa euroa. Incap Oyj:n yhtiökokous antoi hallitukselle osakepääoman korotusvaltuudet ja alensi vuoden 2000 optio-ohjelman A-optioiden merkintähinnan 8 euroon ja B-optioiden 10 euroon.

Konsernin taloudellinen kehitys

Incap-konsernin liikevaihto oli tammi-maaliskuussa 22,5 miljoonaa euroa (21,8 milj.euroa vuonna 2000) eli 3 % korkeampi kuin edellisen vuoden vastaavana aikana. Konsernin liikevoitto oli 0,3 miljoonaa euroa (0,6 milj. euroa) eli noin 1 % (3 %) liikevaihdosta. Epätyydyttävä kannattavuus johtui Electronicsin ennakoitua suuremmista materiaali- ja alihankintakustannuksista sekä Furnituren komponenttipulasta, joka aiheutti tammi-helmikuussa toimitusten siirtymisiä.

Konsernin tulos ennen satunnaisia eriä oli 0,20 miljoonaa euroa (0,56 milj. euroa) ja katsauskauden tulos 0,14 miljoonaa euroa (0,40 milj. euroa). Osakekohtainen tulos oli 0,04 euroa (0,11 euroa) ja taseen loppusumma 45,8 miljoonaa euroa (42,5 milj. euroa).

Investoinnit

Konsernin kokonaisinvestoinnit katsauskaudella olivat 1,5 milj. euroa (2,8 milj. euroa) eli noin 7 % (13 %) liikevaihdosta. Investoinneista 0,8 milj. euroa hankittiin leasingrahoituksella.

Rahoitus

Konsernin rahoitusasemaa kuvaava quick ratio oli 1,0 ja current ratio 1,6. Nettovelkaa oli 8,5 milj. euroa (6,3 milj. euroa), ja nettovelkaantumisaste oli 53,7 % (36,8 %). Konsernin omavaraisuusaste oli 42,8 % (46,4 %).

Henkilöstö

Katsauskauden päättyessä konsernin palveluksessa oli 833 (843) henkilöä.

Yhtiökokous

Varsinainen yhtiökokous vahvisti 18.4.2001 konsernin ja emoyhtiön tuloslaskelman ja taseen 31.12.2000 päättyneeltä tilikaudelta sekä myönsi vastuuvapauden hallitukselle ja toimitusjohtajille (Tero Frey, Rauni Nokela, Kari Saarinen). Yhtiökokous päätti maksaa osinkoa 0,10 euroa osakkeelle. Osingot maksettiin 3.5.2001.

Yhtiökokouksen valitsemina hallituksen jäseninä jatkavat toimitusjohtaja Matti Kaitera, rahoitusjohtaja Hannu Lipponen ja toimitusjohtaja Juhani Vesterinen. Uutena jäsenenä hallitukseen valittiin Avanti Management Oy:n hallituksen puheenjohtaja Jorma Terentjeff. Incapin hallituksen valitsemana puheenjohtajana jatkaa Juhani Vesterinen. Tilintarkastajaksi valittiin KHT-yhteisö KPMG Wideri Oy Ab, vastuullisena tarkastajana KHT Tapio Raappana.

Hallitus sai yhtiökokoukselta valtuutuksen korottaa osakepääomaa osakeyhtiölain 4. luvun 1. pykälässä tarkoitetulla tavalla yhdellä tai useammalla uusmerkinnällä, antamalla optio-oikeuksia ja/tai ottamalla vaihtovelkakirjalainaa. Valtuutus on voimassa vuoden ja sisältää oikeuden poiketa osakkeenomistajien merkintäetuoikeudesta. Yhtiökokous alensi vuoden 2000 optio-ohjelman osakemerkintöjen hintoja siten, että A-optioilla merkittävien osakkeiden merkintähinta on 8 euroa ja B-optioilla merkittävien 10 euroa. C- ja D-optioilla merkittävien osakkeiden merkintähinta pysyi 12 eurossa. Osakkeen merkintähintaa alennetaan 11.4.2000 jälkeen ja ennen osakemerkintää jaettavien osakekohtaisten käteisosinkojen määrällä kunkin osingonjaon täsmäytyspäivänä.

Osakkeisiin ja omistukseen liittyneet tapahtumat

Incap Oyj:n osakkeen kurssi vaihteli katsauskauden aikana 4,25 ja 5,29 euron välillä. Yhtiöllä on yhteensä 3.510.110 osaketta, joista on katsauskauden aikana vaihtanut omistajaa 0,20 %. Katsauskauden lopussa yhtiöllä oli 508 osakasta. Yhtiön markkina-arvo oli 16,5 miljoonaa euroa.

Incap Oyj:n ja Incap Electronics Oy:n tytäryhtiösulautuminen

Incap Oyj:n ja Incap Electronics Oy:n hallitukset hyväksyivät 27.3.2001 sulautumissuunnitelman Incap Electronics Oy:n sulauttamiseksi Incap Oyj:öön, joka omistaa sulautuvan yhtiön kaikki osakkeet. Tytäryhtiösulautumisesta on ilmoitettu osakkaille 9.4.2001 julkaisemalla ilmoitus Helsingin Sanomissa ja Kalevassa. Osakkaat eivät ole määräaikaan 9.5.2001 mennessä esittäneet vaatimusta ylimääräisen yhtiökokouksen järjestämisestä. Sulautumisen täytäntöönpano rekisteröidään viimeistään 31.12.2001.

Liiketoiminta-alueet

Incap Electronics

Incap Electronicsin liikevaihto kasvoi 20 % vertailukaudesta ja oli 13,6 miljoonaa euroa (11,3 milj. euroa). Yhtiön liikevoitto oli 0,31 miljoonaa euroa (0,54 milj. euroa) eli noin 2 % liikevaihdosta. Kannattavuuden kehitys oli epätyydyttävä. Kannattavuuteen vaikuttivat heikentävästi erityisesti mekaniikkavalmistuksen joidenkin toimitusten ennakoitua suuremmat, materiaaleista ja alihankinnasta johtuvat kustannukset. Lisäksi tiettyjen toimintojen ulkoistaminen nosti kustannuksia tilapäisesti. Viron tytäryhtiön toiminta vilkastui suunnitellusti toimitilojen saneeraustöiden valmistuttua, ja tulos kääntyi positiiviseksi.

Incap Electronics Oy:n 18.4.2001 pidetty yhtiökokous valitsi hallituksen jäseniksi toimitusjohtaja Juha Oikarisen, talousjohtaja Rauni Nokelan, toimitusjohtaja Kari Saarisen ja henkilöstön edustajana Raimo Kuikan. Tilintarkastajaksi valittiin KHT-yhteisö KPMG Wideri Oy Ab vastuullisena tarkastajana KHT Tapio Raappana.

Incap Electronicsin ja sen Viron tytäryhtiön henkilöstön määrä oli katsauskauden lopussa 584 (579).

Incap Furniture Oy

Incap Furniture Oy:n liikevaihto oli 8,9 miljoonaa euroa (10,4 milj. euroa) eli 15 % vähemmän kuin edellisen vuoden vastaavalla kaudella. Viennin osuus oli 93 % liikevaihdosta. Yhtiön liikevoitto oli 0,12 miljoonaa euroa (0,24 milj. euroa) eli 1 % liikevaihdosta. Liikevaihdon ja kannattavuuden lasku johtui joissakin uusissa tuotteissa tarvittavien alihankintakomponenttien toimitusviiveistä tammi-helmikuussa. Toimitusongelmien poistuttua maaliskuussa sekä liikevaihdon että tuloksen kehitys kääntyi nousuun.

Incap Furniture Oy:n 18.4.2001 pidetty yhtiökokous valitsi hallituksen jäseniksi toimitusjohtaja Pertti Karhisen, toimitusjohtaja Risto Koskimäen, toimitusjohtaja Sauli Huikurin ja toimitusjohtaja Kari Saarisen sekä henkilöstön edustajana Jari Madetojan. Tilintarkastajaksi valittiin KHT-yhteisö KPMG Wideri Oy Ab, vastuullisena tilintarkastajana KHT Tapio Raappana.

Incap Furniture Oy:n henkilöstön määrä oli katsauskauden päättyessä 242 (257).

Kehitysnäkymät

Incap Electronicsin liikevaihdon odotetaan kasvavan loppuvuonna nopeammin kuin ensimmäisellä neljänneksellä. Osa liikevaihdon kasvusta aiheutuu materiaalivastuun siirtymisestä asiakkailta kokonaan Incap Electronicsin hoidettavaksi. Tämä liikevaihdon rakenteen muutos vaikuttaa jonkin verran suhteellisen kannattavuuden vertailtavuuteen. Kannattavuuden odotetaan paranevan meneillään olevien tuottavuuden kasvuun sekä materiaali- ja ostotoimintojen tehostamiseen tähtäävien kehittämistoimenpiteiden ansiosta. Lisäksi kiinteitä kuluja karsitaan ja resursseja kohdennetaan strategian mukaisille painopistealueille.

Incap Furniture tavoittelee kuluvana vuonna markkinoiden kasvua nopeampaa liikevaihdon kasvua. Ennätyksellisen korkea tilauskanta mahdollistaa volyymituotannon, jolloin tuotannossa jo saavutettu sekä parhaillaan meneillään oleva tuottavuuden paraneminen vaikuttaa tuloskehitykseen positiivisesti. Näin ollen voidaan odottaa, että kuluvalle vuodelle suunnitellut volyymit ja tulos saavutetaan. Kysynnän USA:ssa odotetaan kasvavan. Toimitusten EU-alueelle ennakoidaan jatkuvan ennustetulla kasvu-uralla.

Osavuosikatsaus 1-6/2001 julkistetaan 16.8.2001.

Espoossa, toukokuun 10. päivänä 2001

INCAP OYJ

Kari Saarinen
toimitusjohtaja

Osavuosikatsaus suomen- ja englanninkielisenä on myös Incap-konsernin kotisivuilla osoitteessa www.incap.fi

Osavuosikatsaus lukuineen on ladattavissa alla olevasta linkistä.

Lisätietoja antavat toimitusjohtaja Kari Saarinen, puh. 040 830 5689 ja talousjohtaja Rauni Nokela, puh. 0400 383 409.

Osavuosikatsaus 1-3/2001