Utlåtande från styrelsen i Lindab AB (publ) med anledning av bud på företaget

Lindab Intressenter AB under föreslagen namnändring från Gigantissimo 2295 AB (Lindab Intressenter) har den 14 maj 2001 presenterat ett offentligt erbjudande att förvärva samtliga aktier i Lindab. Lindab Intressenter kommer att ägas av ett konsortium bestående av Ratos AB, Livförsäkringsaktiebolaget Skandia, Sjätte AP-Fonden samt Carl-Gustaf Sondén och Hans Schmidt-Hansen. De senare är verkställande respektive vice verkställande direktörer samt styrelseledamöter i Lindab.

Erbjudandet

Lindab Intressenter betalar enligt villkoren för erbjudandet 138 SEK kontant per B- aktie. Detta motsvarar en budpremie på 32 procent i förhållande till den genomsnittliga sista betalkursen 105 SEK för B-aktien på Stockholmsbörsen under de närmast föregående 30 handelsdagarna innan erbjudandet presenterades och 39 procent i förhållande till den motsvarande omräknade kursen 99 SEK för B-aktien på Köpenhamnsbörsen. Dessa premier har beräknats justerat för utdelning med 3 SEK för räkenskapsåret 2000. Budet motsvarar en budpremie på 17 procent i förhållande till den senaste betalda kursen 118 SEK innan handeln i Lindab-aktien stoppades på Stockholmsbörsen den 11 maj 2001 och 24 procent i förhållande till den motsvarande omräknade kursen 111 SEK den sista dagen för handel på Köpenhamnsbörsen den 10 maj 2001. Lindabs A-aktieägare erhåller 158 SEK per aktie, vilket överstiger budet på B-aktien med 14,5 procent. Detta är förhandlingsmässigt betingat och faller inom ramen för gällande konsortialavtal mellan Lindabs A-aktieägare. I detta avtal finns ett skydd för B-aktieägarna som innebär att A-aktieägarna maximalt kan erhålla 15 procent mer per aktie vid ett bud. A-aktien är inte noterad på någon marknad.

Aktieägare med ett ägande motsvarande 65,7 procent av rösterna och 29,0 procent av kapitalet i Lindab har förklarat att de avser acceptera Lindab Intressenters bud men förbehåller sig rätten att under acceptperioden utvärdera eventuellt inkommande konkurrerande bud.

Lindab

Lindab har genomfört en kraftfull expansion under de senaste åren och utvecklats till en betydande global aktör inom affärsområdena Ventilation och Profile. Kännetecknande för branschen är fragmenterad konkurrens samt svagt genomförd standardisering och i relativt hög grad hantverksmässig tillverkning. Lindab driver sedan många år ett strategiskt systemtänkande med sikte på standardiserad tillverkning och distribution samt att skapa förutsättningar för rationell installation.

Lindab har under de senaste åren deltagit i branchens konsolidering inom sina båda affärsområden. Denna process väntas fortgå med oförminskad styrka. Lindab avser förstärka och ytterligare påskynda bolagets internationalla marknadsexpansion. Denna är relativt kapitalkrävande och kan under en period innebära negativ inverkan på koncernens resultat.

Styrelsens rekommendation

Styrelsen gör bedömningen att den planerade expansionen kan vara delvis oförenlig med rollen som börsnoterat bolag där marknaden i vid bemärkelse efterfrågar en stabil och förutsägbar resultatutveckling. Därtill kan bolaget behöva tillföras kapital i anledning av planerade förvärv.

Lindabs styrelse bedömer att Lindab Intressenter kan tillföra såväl kapital som industriellt nätverk och uppslag till strukturaffärer samt aktivt medverka vid företagsförvärv. Nordea Securities har på styrelsens uppdrag utvärderat erbjudandet och har i ett värdeutlåtande uttalat att den erbjudna betalningen till aktieägarna utgör skälig ersättning.

Mot denna bakgrund rekommenderar därför en enhällig styrelse aktieägarna att acceptera erbjudandet.

Carl-Gustaf Sondén och Hans Schmidt-Hansen har som blivande delägare i Lindab Intressenter inte tagit del i styrelsens beslut om rekommendation av budet.

Styrelsen hänvisar i övrigt till Lindab Intressenters pressrelease avgiven den 14 maj 2001 och kommande prospekt.

Båstad den 14 maj 2001
Lindab AB (publ)