METSO TRÄFFAR ÖVERENSKOMMELSE MED SANDVIK OM AVYTTRING AV EFTERGIFTSPAKETET I EU

Efter det villkorade godkännandet från EU Kommission och som en del av US Federal Trade Commissions (FTC) granskning av Metsokoncernens erbjudande för Svedala Industri AB, har Metso idag träffat en överenskommelse med Sandvik AB avseende Metsos avyttring av det eftergiftspaket som avtalades med EU Kommissionen.

Avyttringen är en följd av de konkurrensrättsliga granskningsprocesserna som EU Kommissionen och FTC har utfört och är villkorad av att EU Kommissionen och FTC godkänner Sandvik som köpare av eftergiftspaketet. Metso bedömer att dessa godkännande kommer att erhållas inom en snar framtid. Försäljningen är också villkorad av slutförandet av Metsos erbjudande för Svedala samt vissa myndighetsgodkännande.

Avyttringen består av den kross- och sorteringsverksamhet som avtalades med EU Kommissionen och som hade en proforma omsättning under 2000 om cirka 150 miljoner Euro. Det förväntas att cirka 900 anställda kommer att överföras till Sandvik enligt villkoren för försäljningen.

Metsokoncernen är en global leverantör av maskiner och system till processindustrin. Metsos kärnverksamhet utgörs av Metso Paper (fiber- och pappersteknologi), Metso Minerals (berg- och mineralbearbetning) och Metso Automation (automations- och reglerteknologi). Metsos omsättning under 2000 uppgick till EUR 3,9 miljarder och antalet anställda till cirka 22.000. Metso är noterat på börserna i Helsingfors och New York.