Viktig PhotoCure patent godkjent i Europa

Patentet (nr. 0820432) dekker ikke bare den aktive bestanddelen i PhotoCure's første produkt Metvix®, men også andre derivater av aminolevulinsyre til bruk i nye produkter, for eksempel Hexvix® og Benzvix®. 'Godkjennelsen av Europa patentet er en viktig milepæl for selskapet', sier administrerende direktør professor Vidar Hansson. 'Patentet er allerede godkjent i USA, Australia, New Zealand og Singapore, og gir således PhotoCure patentdekning i de viktigste markedene'.

Metvix® er et nytt farmasøytisk spesialpreparat for fotodynamisk terapi (PDT) av basalcellecarcinom (BCC) og premaligne hudlidelser (aktinisk keratose, AK). Metvix® er allerede utprøvd i et bredt klinisk program som omfatter kliniske sentre i Europa, Australia og USA. En søknad om markedsføringstillatelse (MAA) i første EU land (Sverige) ble innlevert i mai 2000 og godkjennelse i Sverige ble innvilget 15. juni (se egen pressemelding). Søknad om markedsføringstillatelse i resten av EU /EØS landene er planlagt innsendt i 3. kvartal 2001.Tilsvarende søknader er innlevert i Australia og i New Zealand og en søknad i USA vil bli innsendt i løpet av 2001.

Metvix® er til nå blitt brukt på et meget stort antall pasienter i kontrollerte kliniske forsøk, og resultatene så langt har vist at den er en effektiv og sikker behandling. Fordelen med Metvix® sammenlignet med tradisjonell behandling er at Metvix® PDT gir et bedre kosmetisk resultat og er mer komfortabel for pasienten enn annen, tradisjonell behandling.

Utviklingen av Hexvix® for påvisning (fotodiagnose) av blærekreft går som planlagt og pasient inklusjonen i en fase II studie er nå avsluttet. Fase III studier er planlagt startet senere i 2001.

PhotoCure ASA er et norsk farmasøytisk selskap opprettet i 1993. PhotoCure ASA skal utvikle og markedsføre legemidler og medisinsk utstyr for fotodynamisk behandling og diagnose av kreft og forstadier til kreft. Selskapet utvikler produkter for hudkreft og andre hudsykdommer, innvendig kreft, genterapi og kreft vaksiner. Metvix® og Curelight er utviklet for behandling av basalcelle karsinom (hudkreft) og aktinisk keratose (premalign hudlesjon). PhotoCure's andre farmasøytiske produkt, Hexvix®, utprøves nå klinisk for blærekreftdiagnostikk. PCI Biotech AS er etablert som et datterselskap av PhotoCure ASA for å utvikle og kommersialisere nye transfeksjonsteknologier for forskningsmarkedet, samt produkter innen onkologi og genterapi.