Markedsføringstillatelse innvilget for Metvix® PDT i Sverige

Oslo, 18. juni 2001. PhotoCure ASA offentliggjør i dag at selskapet har mottatt sin første markedsføringstillatelse for Metvix® PDT (fotodynamisk behandling) i Sverige. Svenske myndigheter har godkjent Metvix® PDT for behandling av forstadier til hudkreft (aktinisk keratose, AK) og av hudkreft (basaliomer, BCC) på pasienter hvor tradisjonelle behandlingsmetoder anses mindre tilfredsstillende. Dette gjelder særlig for AK og BCC lesjoner i områder av stor kosmetisk betydning (ansikt og hode).

PhotoCure har gjennomført sitt første utviklingsprosjekt på kun fire og et halvt år fra start til godkjenning, en tid som er langt bedre enn gjennomsnittet for internasjonal farmasøytisk industri. Den korte behandlingstiden hos myndighetene (to indikasjoner på mindre enn et år) vitner også om kvaliteten i dokumentasjonen fra PhotoCure. PhotoCures globale utvikling har involvert 100 kliniske sentre og mer enn 2000 pasienter i Europa, USA og Australia.

Markedsføringstillatelsen for Metvix® PDT er til dags dato den mest betydningsfulle milepælen i PhotoCures historie.

"Fotodynamisk terapi med Metvix innebærer betydelige fordeler for pasienten sammenlignet med tradisjonell behandling", sier professor Lasse Braathen, avdelingsoverlege ved hudavdelingen ved universitetssykehuset i Bern, Sveits. "Denne nye behandlingsmetoden kan bli førstevalget for pasienter hvor optimalt resultat inkludert det kosmetiske er avgjørende."

Salget av Metvix® PDT, som består av Metvix® krem og lyskilden Curelight, skal gjennomføres av PhotoCures eget salgsapparat i Sverige med oppstart andre halvdel av 2001. PhotoCure planlegger selv å stå for markedsføring og salg av Metvix® PDT i hele Norden. Selskapet forhandler for tiden med potensielle partnere om markedsføring og salg av produktet i ledende farmasøytiske markeder utenfor Norden.

Den svenske markedsføringstillatelsen av Metvix® PDT er første skritt på veien for å oppnå en pan europeisk godkjenning for denne nyutviklede behandlingsmetoden. Dette vil bli fulgt opp med søknader om markedsføringstillatelse for Metvix® PDT for behandling av AK og BCC i de øvrige EU-land, samt Island og Norge gjennom en 90-dagers gjensidig godkjennings prosedyre.

"Vi er stolt over å ha nådd denne viktige milepælen i PhotoCures historie. Det faktum at vi oppnådd vår første markedsføringstillatelse i løpet av kun fire og et halvt år understreker kvaliteten og arbeidsinnsatsen til selskapets utviklingsavdeling," kommenterer PhotoCures administrerende direktør Vidar Hansson. "Denne godkjenningen markerer begynnelsen på kommersialiseringen av Metvix® PDT og vi er sikre på at de kliniske fordelene produktet tilfører både AK og BCC pasienter vil sørge for at produktet vil oppnå betydelige salgsinntekter."