Telenor ønsker å ta kontroll over DiGi i Malaysia

Securities Commission of Malaysia godkjente den 20. juni 2001 Telenors begrensede offentlige tilbud på aksjer i DiGi.

I henhold til betingelsene i tilbudsdokumentet, tilbyr Telenor RM 6,60 (ca. 16,25 kroner) for hver aksje for inntil 210,5 millioner av de i alt 503 millioner utestående aksjene i DiGi.

Tilbudet er betinget av at Telenor får tilstrekkelig aksept på tilbudet til at man blir sittende med minst 375.000.001 aksjer i DiGi, tilsvarende mer enn 50 prosent, ved tilbudsperiodens utløp. Dersom Telenor ved utløpet av perioden sitter med 50 prosent pluss én aksje, vil den økte investeringen i DiGi beløpe seg til om lag USD 222 millioner. Sitter man med 61 prosent, vil investeringen være om lag USD 365 millioner. Telenor har til hensikt å opprettholde noteringen av DiGi på børsen i Kuala Lumpur (KLSE: DIGI) også etter tilbudsperiodens utløp.

Telenor ønsker å øke sitt langsiktige engasjement i det malaysiske mobilmarkedet gjennom tilbudet til DiGis aksjonærer. DiGi er en full-service mobiloperatør i Malaysia, og passerte ved utgangen av mars 2001 én million abonnenter i sitt GSM 1800 nettverk. Telenor ønsker å bidra til en forretningsmessig videreutvikling av selskapet og styrke DiGis markedsposisjon.

"Det er gledelig å kunne offentliggjøre vår intensjon om å øke investeringene i DiGi. Vi gjorde vår første investering i desember 1999, og har lært både markedet og selskapet å kjenne som svært lovende", sier Arve Johansen, administrerende direktør i Telenor Mobile Communications. "Det er spennende vekstmuligheter i det malaysiske markedet. Vi forventer at DiGi vil fortsette å skape verdier for sine eiere og håper å kunne bidra i denne verdiskapingen gjennom vår omfattende erfaring og kompetanse fra mobiloperasjoner både i Europa og Asia."

Tilbudet krever godkjenning fra malaysiske myndigheter og fra eksisterende aksjonærer som eier mer enn 50 prosent av de aksjene som ikke allerede eies av Telenor.

Salomon Smith Barney og Arab-Malaysian Merchant Bank er Telenors finansielle rådgivere i denne transaksjonen.

Presentasjon brukt under pressekonferansen finnes tilgjengelig på: