Telenor drifter hjemmesiden til Volvo Ocean Race

Volvo Ocean Race (VOR) starter i september 2001 og varer frem til juli 2002. Hjemmesidene til VOR vil sannsynligvis i perioder være blant verdens mest besøkte. Spesielt ved starten og på de siste etappene er det ventet stor trafikk på hjemmesidene. Nextra dimensjonerer derfor løsningene til å tåle mer enn 120 millioner treff i døgnet.

Tjenestene Nextra skal levere omfatter både drift av hjemmesidene til VOR, og leveranse av levende bilder fra båtene (såkalt streaming) som Internett-tilskuere over hele kloden skal kunne se på via sine PCer.

"Vi er svært glade for avtalen med Volvo Ocean Race, som vi ser som en bekreftelse på at vi er blant de aller fremste leverandørene av hosting- og streaming-tjenester", sier Diego Mackee, salgs- og markedsdirektør i Nextra AS. "Vi har tidligere levert tilsvarende video tjenester til tv-serien Big Brother, og avtalen med VOR viser at vi har kapasitet og kompetanse til å levere noen av markedets mest avanserte løsninger", sier Mackee.

Kontrakten representerer en forventet omsetning på ca 1 million USD.

Om Nextra AS
Nextra AS er en del av det nye forretningsområdet Telenor Business Solutions som skal være en ledende tilbyder av kommunikasjons- og applikasjonstjenester til det europeiske bedriftsmarkedet. Forretningsområdet skal tilby norske bedrifter et bredt spekter av tele- og datakommunikasjon samt tilby utvalgte europeiske bedriftsmarkeder avanserte kommunikasjons- og programvaretjenester basert på IP- og ASP-teknologi.