Telenor og Canal+ inngår avtale om Canal Digital

Etter oppkjøpet er Telenor eneeier av Canal Digital, som kringkaster almenkringkasternes TV-programmer til omkring en million satellitt-kunder i Norden. Av disse abonnerer ca. 480.000 i tillegg på film-, sport- og tematiske kanaler som Canal+, Canal+Gul, Canal+Blå, CNN, BBC World, Eurosport, MTV, Discovery og mange andre. Gjennomføringen av avtalen er avhengig av godkjenning fra relevante myndigheter.

Gjennom denne avtalen befester Telenor sin sterke posisjon som TV-distributør i Norden,
mens Canal+ vil styrke sitt fokus på å levere førsteklasses programinnhold.

"Canal Digital er en viktig del av Telenor Broadband Sevices' strategi for å kunne tilby betal-TV tjenester i Norden", sier konsernsjef i Telenor, Tormod Hermansen. "I en digital verden vil Telenor bruke sin tekniske infrastruktur til å levere førsteklasses programmer og interaktive tjenester til kundene. Canal+ er en viktig del av Canal Digitals programtilbud, og denne avtalen sikrer kontinuitet og langsiktighet i distribusjonen av Canal+' s mange kanaler", sier Hermansen.

"Vi tror at Canal + kanaler vil bli nøkkeldriveren i utviklingen av Canal Digitals plattform. Avtalen med Telenor Broadband Services vil sikre en langsiktig vekst for vår kanal og vesentlig styrke Canal +'s posisjon som programmeringsleverandør på den nordiske plattformen", sier Marc-André Feffer, nestformann i styret i Canal+-gruppen.

Canal Digital AS ble stiftet i 1997, som et 50/50 joint foretagende mellom Telenor Broadband Services og Filmnet (senere oppkjøpt av Canal+). Canal Digital kringkaster free-to-air og betal-TV kanaler via Telenor's satellitter til rundt 1 million husholdninger i Norden. Betal-TV kanalene inkluderer blant annet Canal+, Canal+ Gul, Canal+ Blå, CNN, BBC World, Eurosport, MTV, National Geographic Channel.

Telenor ASA er en internasjonal leverandør av telekommunikasjon, data og media kommunikasjonstjenester, med et spesielt fokus på mobil, Internett, telefoni og bredbåndstjenester. Telenor er representert i mer enn 30 land og har vel 21.000 ansatte. Selskapet hadde i 2000 en omsetning på NOK 37.6 milliarder (EUR 4.6 milliarder).

Telenor Broadband Services AS er ett av fire hovedforretningsområder i Telenor. Telenor Broadband Services er den største distributøren av betal-TV og TV-baserte bredbåndstjenester i Norden. Telenor Broadband Services hadde i 2000 en omsetning på om lag NOK 3.5 milliarder (EUR 425 millioner).

Canal+ gruppen, TV og film-divisjonen av Vivendi Universal, verdens nest største media og kommunikasjonsgruppe, er Europas største operatør innen betal-TV kanaler og tjenester, og et verdensomspennende selskap innen TV og film produksjon og distribusjon. Selskapet, som har sitt hovedkvarter i Paris, er produsenten av 14 Canal+ kanaler over hele det kontinentale Europa og mer enn 30 temakanaler, med totalt 15,6 millioner abonnementer, hvorav 5,7 millioner er digitalabonnenter. Canal+ gruppen er også en internasjonal leverandør av softwareløsninger for digital tv.

Canal+ Television AB opererer betal-TV-tjenestene i Sverige, Norge, Danmark og Finnland. De tilbyr eksklusive sportsbegivenheter som for eksempel svensk fotball (Allsvenskan), ishockey (Eliteserien) og engelsk Premier League i tillegg til en variasjon av internasjonale og lokale filmer, og er en populær betal-TV operatør i det nordiske markedet.