Nokia toimittaa 3G-verkkoratkaisun Viag Interkomille Saksaan - ensivaiheen arvo on noin 400 miljoonaa euroa ja Nokia on verkon ainoa toimittaja

Nokia on allekirjoittanut sopimuksen saksalaisen operaattorin VIAG Interkomin kanssa 3G-verkon toimittamisesta. Ensivaiheen toimitusten arvo on noin 400 miljoonaa euroa. Nokia on VIAGin ainoa 3G-toimittaja. Toimitukset aloitetaan vuoden 2001 jälkipuoliskolla ja tavoitteena on avata verkko kaupalliseen käyttöön vuoden 2003 alussa.

Nokia toimittamaan matkapuhelinverkkoratkaisuun sisältyy sekä paketti- että piirikytkentäisiä runkoverkkoelementtejä, älyverkkoratkaisu, radioverkkolaitteistoa ja 3G-verkon käyttöönottoon sekä tukitoimintoihin liittyviä asiakaspalveluita.

Nokian 3G-verkkoratkaisu mahdollistaa VIAG Interkomille palveluitten laajentamisen. Samalla se pystyy hyödyntämään verkon jakamisen muiden johtavien saksalaisten operaattoreiden kanssa. Tällä hetkellä VIAG Interkom on GSM-operaattori, jolla on noin neljä miljoonaa asiakasta.

"Olemme tehneet Nokian kanssa yhteistyötä jo pitkään, ja Nokia on osoittanut ymmärtävänsä asiakkaittensa verkon kustannustehokkuustarpeet sekä laajan palvelutarjonnan merkityksen. Se ymmärtää kuluttajien tarpeet, mikä on mahdollistanut menestyksellisten ratkaisujen kehittämisen näillä kovasti kilpailuilla markkinoilla", sanoo toimitusjohtaja Keith Cornell VIAG Interkomista.

"Olemme iloisia voidessamme tukea VIAG Interkomia sen siirtyessä seuraavan sukupolven verkkopalveluihin. Nokian 3G-ratkaisu mahdollistaa operaattoreille kustannustehokkaan siirtymisen uusiin palveluihin ja seuraavan sukupolven verkkoratkaisuihin", toteaa johtaja Peter Kühne Nokiasta.

Nokian 3G-verkkoratkaisu perustuu avoimiin standardeihin ja rajapintoihin, jotka ovat ratkaisevan tärkeitä siirryttäessä kaupallisiin 3G-palveluihin. Siihen sisältyvät kokonaispalvelut, kuten laskutus-, ja turvallisuustoiminnot sekä verkon ja palvelujen hallintasovellukset. Nokia tarjoaa täydellisen valikoiman tukipalveluita ja sovelluksia mahdollistaakseen operaattoreille 3G-verkkoratkaisut nopeasti kehittyvällä alalla.

VIAG Interkom GmbH & Co on BT Wirelessin tytäryhtiö ja se tarjoaa tietoliikennepalveluita matkapuhelinasiakkailleen.

Lisätietoja antaa:

Arja Suominen, Viestintäjohtaja