Heijmans zet bod op HBG door

In vervolg op het persbericht van 20 juni 2001 waarin Heijmans N.V. (Heijmans) heeft aangekondigd een openbaar bod te overwegen op alle uitstaande aandelen Hollandsche Beton Groep N.V. (HBG) deelt Heijmans mede dat hierover op 25 juni 2001 met HBG overleg is gepleegd en dat Heijmans heden de raad van bestuur en de raad van commissa-rissen van HBG geïnformeerd heeft over haar voornemen een overnamebod op HBG uit te brengen.

Heijmans blijft voorstander van een open dialoog met de raad van bestuur en de raad van commissarissen van HBG over de strategische, operationele en financiële voordelen die de voorgestelde combinatie van de bouwbedrijven zal opleveren voor alle belanghebben-den. Tot op heden is Heijmans niet door HBG in de gelegenheid gesteld een inhoudelijke en diepgaande discussie over haar plannen te voeren. Heijmans heeft de raad van bestuur en de raad van commissarissen van HBG daarom nogmaals uitgenodigd voor overleg.

Structuur van het bod
Het voorgenomen bod zal per aandeel HBG bestaan uit circa 1/3 aandeel Heijmans en een bedrag in contanten dat gelijk zal zijn aan de opbrengst in contanten van het bod van Boskalis op de baggeractiviteiten van HBG. Over de hoogte van het te ontvangen bedrag in contanten verschillen de meningen. Op basis van het bod van Boskalis van EUR 570 miljoen zou het bedrag in contanten circa EUR 16 per aandeel HBG bedragen. HBG heeft echter medegedeeld dat het bod van Boskalis in werkelijkheid EUR 136 miljoen (NLG 300 miljoen) lager ligt. Dit zou resulteren in een contant bedrag van circa EUR 12 per aandeel HBG. Bij het bepalen van de hierna te noemen premies is uitgegaan van een be-drag van EUR 14.

Het bod van Heijmans zal daarmee een premie vertegenwoordigen van circa 60% op ba-sis van de 30-daags gemiddelde koers van het aandeel HBG op 7 mei 2001, de dag dat Boskalis haar bod op de baggeractiviteiten van HBG bekend maakte. Bij het berekenen van de premie is uitgegaan van het 30-daags gemiddelde van de koers van het aandeel Heijmans op 19 juni 2001. Op basis van de slotkoersen van de aandelen Heijmans en HBG op 19 juni 2001 vertegenwoordigt het bod een premie van circa 40%.

Aan het bod van Heijmans zal ondermeer de voorwaarde zijn verbonden dat HBG geen uitvoering zal geven aan de joint venture met Ballast Nedam N.V. (Ballast Nedam) en dat de in verband daarmee door HBG en Hollandse Aanneming Maatschappij B.V. (HAM) met Ballast Nedam gesloten overeenkomsten worden beëindigd zonder dat dit leidt tot nadelige gevolgen voor HBG. Aan een bod zal voorts vanzelfsprekend de voorwaarde verbonden zijn dat de (bestaande) beschermingsconstructies van HBG zullen worden in-getrokken.

Voor de baggeractiviteiten zal geen plaats zijn in de nieuwe combinatie. Uitgangspunt is dat Boskalis zijn aan HBG uitgebrachte bod op de baggeractiviteiten gestand doet. Derhalve zal Heijmans zo spoedig mogelijk in overleg treden met Boskalis. Zoals het zich thans laat aanzien zal een definitief bod op HBG eerst worden uitgebracht nadat door Heijmans overeenstemming is bereikt over de vervreemding van de baggeractiviteiten.

De combinatie van Heijmans en HBG zal, gemeten naar omzet, marktleider worden in de Benelux en tot de top 5 van de Europese bouwondernemingen gaan behoren (pro forma omzet EUR 7,1 miljard). Heijmans voorziet dat een eventuele transactie in 2001, gezien het tijdstip en de verwachte afronding daarvan, geen bijdrage zal leveren aan de groei van de winst per aandeel Heijmans. Naar verwachting zal de transactie wel leiden tot een ex-tra stijging van de winst per aandeel Heijmans in 2002 van 25%. Heijmans verwacht voorts dat als gevolg van zowel de transactie als van de autonome groei de winst per aan-deel over 2002 met 40% zal stijgen ten opzichte van 2001. Verdere voordelen zullen worden behaald door een betere kostenbeheersing en verbetering van kennis en kwaliteit van medewerkers en organisatie. De kostenbesparingen zullen naar verwachting leiden tot een verbetering van het resultaat van circa EUR 25 miljoen.

Profielen Heijmans en HBG
Heijmans levert hoogwaardige producten en diensten op het gebied van bouwnijverheid en aanverwante activiteiten. Het hoofdkantoor is gevestigd te 's-Hertogenbosch. Heijmans heeft ruim 9.300 medewerkers. In het jaar 2000 heeft Heijmans een pro forma omzet gerealiseerd van EUR 2,1 miljard (inclusief IBC). Over het jaar 2001 verwacht Heijmans een omzet te realiseren van EUR 2,25 miljard.

HBG is een Europees aannemingsconcern dat wereldwijd projecten uitvoert en zich toe-legt op alle aspecten van de bouw, alsmede bagger- en industriële activiteiten. Het hoofdkantoor is gevestigd te Rijswijk. HBG telt circa 18.700 medewerkers. In 2000 heeft HBG een omzet behaald van EUR 5,4 miljard.

Voor meer informatie:
Heijmans N.V.
Concerndienst communicatie
A.H.M. van Lith
Tel: (073) 528 9232
e-mail: flith@heijmans.nl

Restrictions
The Heijmans shares to be issued pursuant to a possible offer have not been and will not be registered under the Securities Act or with any securities regulatory authority of any state or other jurisdiction in the United States. Any Heijmans shares that might be issued will be offered outside of the United States in reliance on Regulation S under the Securi-ties Act. Heijmans shares may not be offered, sold or resold within the United States or to of for the account or benefit of US persons, except in a transaction exempt from registra-tion under the Securities Act. Any offer of Heijmans shares in the United States will only be made by means of an offering circular that will contain detailed information about Heijmans and its management, as well as financial statements.

This announcement of Heijmans' offer is not being made, directly or indirectly, in or into the United States, Canada, Australia or Japan or by use of the mails of, or by any means of instrumentality of interstate or foreign commerce of, or any facilities of a national secu-rities exchange of, any of these jurisdictions. Such means or instrumentalities include, but are not limited to, facsimile transmission, telex and telephone.

This announcement contains various forward looking statements and statements regard-ing the intent, belief or current expectations of Heijmans or its management. Such state-ments and information are based on the beliefs of Heijmans' management as well as un-derlying assumptions based on information available to Heijmans. If this information or these assumptions prove incorrect or risks or uncertainties materialise, actual results may vary materially from those described in this announcement.