Telenordia anker ikke UMTS-beslutning

Telenordia var en av fem kvalifiserte søkere til UMTS-lisens i Sverige som gikk videre til sluttrunden, men var ikke blant de fire som ble tildelt lisens. Selskapet eies i dag med 50 prosent hver av Telenor og British Telecom (BT). 1. juni i år ble det inngått en avtale som innebærer at Telenor tar over hele selskapet i Sverige innen utgangen av september i år.

"Styret i Telenordia er kommet til at vi ikke ønsker å anke denne domsavsigelsen videre i det svenske rettsapparatet og vi tar derfor dommen i Länsretten til etterretning", sier administrerende direktør i Telenordia, Leiv Svenning.

"Styret konstaterer at Länsretten på flere områder retter kritikk mot Post- og Telestyrelsens behandling og prosedyrer for tildeling av UMTS-lisensene, men til tross for dette og ut fra en totalvurdering velger styret i Telenordia å avstå fra en videre prosess i det svenske rettsapparatet. Vi ønsker nå å legge kreftene i å fokusere på Telenordias kjernevirksomhet", sier Svenning.

Telenordia forutsetter at svenske myndigheter følger opp lisensvilkårene i en eventuell ny prosess og at de samme kriterier fortsatt vil gjelde i en eventuell ny diskusjon om lisensrettigheter for neste generasjons mobiltelefoni i det svenske markedet. Telenordia er godt posisjonert for å bli en sterk nummer to aktør i det svenske telecom-markedet.

Telenordia AB:
Telenordia AB er Sveriges tredje største fastnettoperatør som tilbyr tjenester innen telefoni, Internett og datakommunikasjon til både bedrifter og privatpersoner. Telenordia AB eies med like store deler av Telenor og BT (British Telecom). Telenordia har ekspandert kraftig siden starten i 1995 og omsetter i dag for 2 milliarder SEK. Selskapet har ca. 600 ansatte fordelt på kontorer i Stockholm, Göteborg, Malmö, Haparanda og Helsingfors.

Telenor:
Telenor er et av Norges største verdiskapende selskaper med en omsetning i 2000 på rundt 37,6 milliarder kroner og med om lag 20.200 årsverk i inn- og utland. Telenor er markedsleder i Norge innen telekommunikasjon, datatjenester og medieformidling. Internasjonalt øker Telenor satsingen spesielt på mobil, Internett, TV-distribusjon og satellittkommunikasjon. Telenor skal til enhver tid tilby kunder både hjemme og i utlandet løsninger av høy kvalitet til konkurransedyktige priser og bidra til økt verdi for våre aksjonærer. Telenor er notert på Oslo Børs (TEL) og på Nasdaq i New York (TELN)