Nokia toimittaa 3G-verkkoratkaisun Omnitel Vodafonelle Italiaan

Nokia on allekirjoittanut italialaisen operaattorin Omnitel Vodafonen kanssa sopimuksen 3G-verkkoratkaisun toimittamisesta Italiaan.

Nokia toimittaa Omnitel Vodafonelle 3G-matkapuhelinrunkoverkon sekä paketti- että piirikytkentäisiä runkoverkkoelementtejä ja tukipalveluja. Lisäksi Nokia toimittaa 3G WCDMA -radioverkkolaitteita Omnitel Vodafonelle.

Sopimus on kolmevuotinen ja sen ensivaiheen toimitusten arvo on noin 150 miljoonaa euroa.

Lisäksi Nokia ja Omnitel Vodafone perustavat Milanoon 3G-verkkosovellusten palvelukeskuksen sekä teknologiakeskuksen, jossa testataan 3G-verkkoteknologiaa ja -laitteita.

Toimitukset aloitetaan välittömästi ja tavoitteena on avata verkko kaupalliseen käyttöön vuoden 2002 jälkipuoliskolla. Omnitel Vodafone mahdollistaa näin yli 16 miljoonalle asiakkaalleen seuraavan sukupolven matkapuhelinpalvelut ja -sovellukset.

"Olemme valinneet Nokian 3G-verkkotoimittajaksemme, koska se tarjoaa edistyksellisen ja kustannustehokkaan 3G-ratkaisun, jonka kilpailukykyyn voimme luottaa Italian kilpailuilla markkinoilla. Yhteistyömme Nokian kanssa on enemmän kuin verkkosopimus. Perustettava 3G-palvelukeskus tulee tarjoamaan innovatiivisia kolmannen sukupolven palveluja, jotka perustuvat parhaaseen teknologiaan multimediapalveluiden ja -sovellusten alalla", sanoo johtaja Vittorio Colao Omnitel Vodafonesta.

"Nokia ja Omnitel Vodafone ovat tehneet yhteistyötä vuodesta 1994 lähtien ja tänä aikana Omnitel Vodafonesta on tullut yksi merkittävimpiä matkapuhelinoperaattoreita Euroopassa. Sopimuksemme vahvistaa edelleen Nokian johtavaa asemaa kolmannen sukupolven verkko-ratkaisuissa. Nokian täydellinen kolmannen sukupolven verkkoratkaisu mahdollistaa operaattoreille etulyöntiaseman uusimpien mobiilin Internetin palveluiden tarjoamisessa asiakkailleen", toteaa johtaja Giuseppe Donagemma Nokiasta.

Nokian 3G-verkkoratkaisu perustuu avoimiin standardeihin ja rajapintoihin, jotka ovat ratkaisevan tärkeitä siirryttäessä kaupallisiin 3G-palveluihin. Lisäksi sopimukseen sisältyvät kokonaispalvelut, kuten laskutus- ja turvallisuustoiminnot sekä verkon ja palvelujen hallintasovellukset.

Omnitel Vodafone on italialainen operaattori, joka on tarjonnut matkapuhelinpalveluita asiakkailleen jo vuodesta 1995. Omnitelista tuli osa Vodafone-ryhmää vuonna 2000. Omnitel Vodafonella on yli 16 miljoonaa asiakasta ja yli 2000 myyntipistettä.

Lisätietoja antaa:

Arja Suominen, Viestintäjohtaja