Nokia ostaa kalifornialaisen reititinteknologiaan erikoistuneen Amber Networksin

Nokia on allekirjoittanut sopimuksen reititinteknologiaan erikoistuneen kalifornialaisen Amber Networks Inc:n ostamisesta. Kauppahinta nettona on 421 miljoonaa US dollaria (vajaat 2,9 miljardia markkaa) ja se maksetaan osin uusina Nokian osakkeina ja osin Nokian optioina. Kaupan toteutuminen edellyttää tavanomaisten yrityskaupan edellytysten täyttymistä.

Fremontissa Kaliforniassa sijaitseva Amber Networks tunnetaan ensimmäisenä vikasietoisten reititinjärjestelmien kehittäjänä. Yritys perustettiin vuonna 1998 ja sen palveluksessa on 223 henkilöä. Yrityksestä tulee osa Nokia Networksin matkapuhelinverkkojen perusteknologioihin keskittynyttä Network Platforms -yksikköä.

"Haluamme vaikuttaa merkittävästi tulevaisuuden verkkoarkkitehtuurien kehittämiseen, ja tämä yrityskauppa on osa strategiaamme. Ostamme Amber Networksin, koska sillä on kyky kehittää vikasietoisia IP-verkon reunaosan reitittimiä", toteaa Nokian matkapuhelinverkoista vastaava johtaja J.T. Bergqvist. "Nokialla on vahva markkina-asema kolmannen sukupolven matkapuhelinjärjestelmissä. Tavoitteemme on tulla johtavaksi yritykseksi verkon älykkään reunaosan teknologioissa ja IP-pohjaisten palvelujen integroinnissa luotettavuudeltaan operaattorintason reititinteknologiaan."

Kun dataliikenteen määrä matkapuhelinverkoissa kasvaa, siirtyvät operaattorit asteittain IP (Internet Protocol) -pohjaisiin verkkoratkaisuihin. IP-pohjaiset verkot mahdollistavat liikenteen kontrolloinnin verkon älykkäässä reunaosassa. Nyt tehty yrityskauppa vahvistaa Nokian teknologia-asemaa tällä alueella.

"Nokia kehittää FlexiGateway -nimistä operaattoritason reititintä verkon reunaosaan", sanoo Network Platforms -yksikön johtaja Ari Virtanen. " Nokian ja Amber Networksin IP-reititysteknologiaosaamisen yhdistäminen muodostaa johtavan kehitysryhmän ja tuloksena on markkinoidemme ensimmäinen vikasietoinen reititintuote."

"Amber Networksin johtavat tuotteet ja teknologia sekä asiantuntemus vikasietoisessa reitityksessä vahvistavat Nokian jo ennestään erinomaista asemaa matkapuhelinverkoissa", sanoo Amber Networksin toimitusjohtaja Sam Mathan. "Mielestämme on hyvin haastavaa ja mielenkiintoista tulla osaksi yritystä, joka muokkaa tulevaisuuden langatonta maailmaa."

Nokia
Nokia on johtava langattoman tulevaisuuden rakentaja. Kokemus ja innovatiivisuus sekä käyttäjäystävälliset tuotteet ja turvalliset ratkaisut ovat tehneet yhtiöstä maailman suurimman matkapuhelinvalmistajan ja yhden johtavista matkapuhelin-, kiinteiden ja IP-verkkojen toimittajista. Nokian tavoitteena on parantaa yritysten tehokkuutta ja rikastuttaa ihmisten jokapäiväistä elämää yhdistämällä langattomuuden edut Internetiin. Nokialla on laaja omistajapohja ja sen osake on listattu kuudessa pörssissä.

Konferenssipuhelu lehdistölle ja analyytikoille
Torstaina 26.7.2001 klo 01:30 Suomen aikaa, puhelin +1 312 470 0032
Salasana: Nokia
Isäntä: Megan Matthews, viestintäjohtaja, Nokia Americas
Osallistujien on ilmoitettava oma ja tiedotusvälineensä nimi

Konferenssipuhelu on kuunneltavissa keskiviikkoon 1. elokuuta klo 9.59 Suomen aikaa saakka. Puhelin +1 402 220 9088.

Tämä lehdistötiedote saattaa sisältää muita kuin jo toteutuneita seikkoja kuvaavia lausumia, jotka ovat tulevaisuuden-näkymiin liittyviä kannanottoja. Näitä ovat esimerkiksi lausumat, joissa esiintyy sana "uskoa", "odottaa", "ennakoida", "arvioida" tai muu vastaava ilmaisu tai näitä vastaava kielteinen ilmaisu. Tällaiset ilmaisut ovat ennakointeja tulevasta ja lopullinen toteutuma voi olla materiaalisesti erilainen kuin ilmaisussa on ennakoitu perustuen tekijöihin, jotka Nokia on ilmoittanut SEC:lle toimittamissaan asiakirjoissa.

Lisätietoja antaa:
Nokia Networks, Viestintäosasto