Kemira-konsernin tuloskatsaus 1.1.-30.6.2001

Kemiran toiminta jatkui menestyksellisenä vedenpuhdistuskemikaaleissa ja maaleissa. Sellu- ja paperiteollisuuden kemikaaleissa kasvua saatiin aikaan yritysoston ansiosta, mutta kannattavuus kärsi asiakasteollisuuden käyttöasteiden heikentymisestä. Lannoitteiden tulos parantui selvästi ja titaanidioksidipigmentin tulos oli hyvä. Jatkuvan liiketoiminnan liikevaihto kasvoi 11 %. Huhti-kesäkuun voitto ennen veroja ja kertaluonteisia eriä oli 45 milj.e (58 milj.e) ja vuoden alusta 93 milj.e (82 milj.e). Hallitus odottaa koko vuoden tuloksen paranevan viime vuodesta.

Kemiran kasvavat päätoimialat ovat paperi- ja sellukemikaalit, vedenpuhdistuskemikaalit sekä maalit. Ydinliiketoiminta-alueita ovat myös erikoislannoitteet ja teollisuuskemikaalit (mukaanlukien titaanidioksidipigmentti).

Kemira-konsernin liikevaihto kuluvan vuoden tammi-kesäkuussa oli 1 287 milj.e, 4 % vähemmän kuin vuotta aikaisemmin (1 341 milj.e). Jatkuvien liiketoimintojen kasvu oli 11 %. Konsernin liikevoitto toisella vuosineljänneksellä oli 55 milj.e (67 milj.e). Toisen neljänneksen liikevoitto oli samalla tasolla kuin viime vuonna, kun otetaan huomioon viime vuonna saatu 13 milj.e:n myyntivoitto Kemira Safetystä ja tänä vuonna syntynyt 4 milj.e:n kertaluonteinen tulo Agron uudelleenjärjestelyistä Beneluxin alueella. Tammi-kesäkuun liikevoitto oli 111 milj.e, 8 % suurempi kuin edellisvuonna ja 9 % liikevaihdosta (8 %). Osuudet osakkuusyhtiöiden tuloksesta olivat yhteensä 2,9 milj.e. Voitto ennen veroja ja vähemmistöosuutta oli 93 milj.e (146 milj.e) ja voitto verojen jälkeen 64 milj.e (99 milj.e). Viime vuoden luvut sisälsivät kertaluonteisia tuloja 64 milj.e. Voitto per osake ilman kertaluonteisia eriä oli 0,52 e (0,46 e). Rahavirta omaisuuden myynnistä oli 15 milj.e. Rahavirta investointien ja omaisuuden myyntitulojen jälkeen oli -139 milj.e (+435 milj.e). Liiketoiminnan rahavirta per osake oli 0,29 euroa (0,85 euroa). Oma pääoma per osake oli 9,53 e (edellisen vuoden lopussa 9,08 e) ja velkaantuneisuus 58 % (edellisen vuoden lopussa 37 %). Konsernin efektiivinen verokanta oli 30 % kuuden kuukauden osalta.

Konsernin henkilöstön määrä tammi-kesäkuussa oli keskimäärin 10 388 (edellisen vuoden lopussa 8 865).

Liiketoiminta-alueiden viime vuoden vertailuluvut on muutettu vastaamaan nykyistä rakennetta.

CHEMICALS

Chemicalsin liikevaihto oli toisella neljänneksellä 235 milj.e (220 milj.e). Vuoden alusta kasvua oli edellisvuodesta 8 % ja liikevaihto oli 460 milj.e. Toisen vuosineljänneksen liikevoitto oli 25 milj.e (27 milj.e). Tammi-kesäkuun liikevoitto oli 50 milj.e (55 milj.e) eli 11 % liikevaihdosta. Eläkekustannukset kohosivat edellisvuodesta sijoitustuottojen laskun vuoksi, mikä rasittaa koko Chemicalsin tulosta.

Pulp & Paper Chemicals -yksikön liikevaihto kasvoi 13 %. Kasvu on ollut voimakasta erikoispaperikemikaaleissa Kemiran hankittua viime vuoden syyskuussa Krems Chemie AG:n. Toisaalta paperi- ja selluteollisuuden tuotantomäärät ovat jääneet viimevuotista alhaisemmiksi, mikä vaikuttaa myös kemikaalien kulutukseen. Varsinkin valkaisukemikaalien kannattavuus jäi tavoitteista alempien käyntiasteiden ja kohonneen kustannustason takia. Yksikön liikevoitto jäi viimevuotista alhaisemmaksi. Kemiran tavoitteena on kasvaa lähivuosina yhdeksi maailman johtavista sellu- ja paperikemikaalien toimittajista.

Vedenpuhdistuskemikaaleja tuottavan Kemwater-yksikön liikevaihto nousi 7 %. Liikevoitto parani edellisestä vuodesta selvästi. Suurin parannus saatiin aikaan Keski- ja Etelä-Euroopan markkinoilla. Tavoitteena on jatkaa kasvua ja vahvistaa markkina-asemaa pääosin nykyisillä markkinoilla.

Industrial Chemicals -liiketoimintayksikön liikevaihto oli lähes viime vuoden tasolla, sen sijaan liikevoitto parani. Titaanidioksidi-pigmenttien myyntimäärä jäi 1 %:n alemmaksi, mutta hinnat olivat keskimäärin 8 % korkeammat kuin vuosi sitten. Yksikön kannattavuus on pysynyt hyvänä, vaikka onkin laskenut viime vuodesta. Sekä kalsiumkloridin että muurahaishapon myynti ja kannattavuus ovat parantuneet. Pesuaineraaka-aineista natriumperkarbonaatin markkina on kehittynyt hyvin ja tuotantoyksikön laajennus Ruotsissa otetaan käyttöön alkusyksystä. Pesuainefosfaattiliiketoiminta myytiin viime vuoden syyskuussa ja jäljellä on vain rahtivalmistusta, mikä merkitsi määrien huomattavaa supistusta.

Kemira Fine Chemicalsin myynti jäi 9 % viime vuoden alapuolelle.

PAINTS AND COATINGS

Maaliliiketoiminnan liikevaihto kaksinkertaistui toisella neljänneksellä vuoden takaisesta Alcro-Beckersin oston myötä ja oli 133 milj.e (67 milj.e). Vuoden alusta liikevaihto kasvoi 89 % ja oli 238 milj.e. Myynti on kehittynyt hyvin päämarkkina-alueilla Ison-Britannian teollisuusmaaleja lukuunottamatta. Toisen neljänneksen liikevoitto oli 10 milj.e (7 milj.e) ja tammi-kesäkuussa 13 milj.e (12 milj.e) eli 6 % liikevaihdosta (10 %). Liikevoitto sisältää Alcro-Beckersin ostosta syntyneitä goodwill-poistoja noin 2 milj.e alkuvuonna, kun synergiaetuina tavoitellaan 5-10 milj. euron vuosittaisia säästöjä myöhemmin tämän ja ensi vuoden aikana.

Kauppa- ja rakennusmaalien liikevaihto kasvoi 160 % Alcro-Beckersin hankinnan seurauksena, ilman yritysostoa kasvu oli 8 %. Erityisesti Venäjällä kasvu oli vahvaa. Teollisuusmaalien liikevaihto kasvoi 8 %, eniten vientimarkkinoilla. Isossa-Britanniassa on aloitettu toiminnan uudelleenjärjestely, kun erityisesti maatalouskonekaupan vaikeudet vaikuttivat myös teollisuusmaalien kysyntään.

Edullisen ja joustavan sideaineiden saannin turvaamiseksi ostettiin Tikkurilan tehtaiden vieressä Vantaalla sijaitseva sideainetehdas.

AGRO

Kasvinravinteita tuottavan Agron liikevaihto toisella neljänneksellä oli 288 milj.e (311 milj.e) ja vuoden alusta 617 milj.e (643 milj.e). Euroopan runsaiden sateiden aiheuttama peltojen märkyys vaikutti vielä toisella neljänneksellä ja lannoitteiden myyntimäärät alkuvuonna jäivät kokonaisuudessaan lähes neljänneksen viimevuotista pienemmiksi.

Liikevoitto toisella neljänneksellä oli 20 milj.e (14 milj.e) ja vuoden alusta 50 milj.e (18 milj.e).

Erikoislannoitteisiin keskittyvän Kemira Agro Specialties -yksikön (KAS) alkuvuoden raportoitu liikevaihto kasvoi selvästi viime vuodesta. Nousu oli pääosin seurausta omistusosuuden kasvusta enemmistöksi A/S Lifosassa Liettuassa sekä kasvusta rehufosfaateissa. NPK-lannoitteiden myyntimäärä laski 5 % ja hinnat kohosivat keskimäärin 5-15 % viime vuoden vastaavasta ajasta. Liikevoitto parani selvästi.

Agron erikoistumisstrategian mukainen toiminnan laajentamisprojekti etenee Jordaniassa, jossa rakennetaan kaliumnitraattia ja rehufosfaatteja valmistavaa yksikköä.

Yhteisyritys Kemira Compound Fertilizer on aloittanut toimintansa Etelä-Kiinassa. NPK-seoslannoitteita valmistavan tehtaan kapasiteetti on 200 000 t/a ja se sijaitsee lähellä maan tärkeitä viljelysalueita.

Agron Tanskan yhtiö tehostaa toimintojaan sekä investoimalla ohjaamoiden automatisointiin että sulkemalla noin 250 000 t/a lannoitekapasiteettia. Toimenpiteet parantavat merkittävästi yhtiön kannattavuutta ja vuosittaisten kustannussäästöjen on arvioitu olevan 6,3 milj.e vuodesta 2002 alkaen. Sulkemiseen liittyvät kertaluonteiset kustannukset huomioitiin jo viime vuoden tuloksessa. Tuotannon väheneminen korvataan osittain lisäämällä yhteistyötä JSC Acronin kanssa ja osittain toimituksilla Agron muilta tehtailta.

Agron tytäryhtiön, kuormalavoja valmistavan ja markkinoivan A. Jalander Oy:n liiketoiminnot myytiin pääosin toimivan johdon omistamalle uudelle yhtiölle. Kemira on mukana pääomansijoittajana ja yhtiön vähemmistöosakkaana 16 %:n osuudella. Jalanderin liikevaihto oli viime vuonna 8,8 milj.e. Henkilöstön määrä on 45.

Kemira Agro Nitrogen -yksikön (KAN) liikevaihto jäi selvästi viime vuoden alapuolelle. Runsaat sateet haittasivat pääosin KAN:in markkinoita ja lannoitteiden toimitusmäärät jäivät yli kolmanneksen viime vuodesta. Hintataso on säilynyt hyvänä ja oli korkeampi kuin viime vuonna, mikä kompensoi typpiraaka-aineen (ammoniakin) valmistuksessa käytettävän maakaasun korkeaa hintaa. Liikevoitto oli selvästi parempi kuin viime vuonna.

Myytäväksi nimetyn typpiliiketoiminnan kilpailukyvyn, kannattavuuden ja arvonnousun kehittämiseksi KAN:in Manner-Euroopan toimintoja tehostetaan. Toimenpiteet paransivat Kemira Agron toisen neljänneksen tulosta nettona noin 4 milj.e.

Hollannin Rozenburgissa vuodenvaihteessa suljettu typpihappotehdas siirretään yhtiön toimipaikalle Belgian Tertreen. Agro on myynyt Kemira Pernis B.V:n osakekannan Van Bentum -yhtiölle. Kauppa sisältää Rotterdamissa, Hollannissa sijaitsevan Pernisin koko toimipaikan, maa-alueen, sataman ja laitteet. Manner-Euroopassa käytössä olevaa Kemistar-konseptia kehitetään vahvistamalla asiakasyhteistyötä ja sopeuttamalla tukitoimintoja uuteen tilanteeseen vähentämällä väliportaita. Tarvittavat investoinnit ovat yhteensä noin 12,5 milj.e ja odotettavissa olevat vuotuiset säästöt noin 16 milj.e. Säästöt tuntuvat täysimääräisinä vuoden 2002 loppupuolelta lähtien.

MUU LIIKETOIMINTA

Pakokaasukatalysaattoreita valmistavan Kemira Metalkatin liikevaihto ensimmäisellä vuosipuoliskolla oli 23 milj.e, mikä oli viime vuoden tasolla. Liiketappio oli 0,3 milj.e (liikevoitto 3,4 milj.e).

INVESTOINNIT

Konsernin rahavirtalaskelmaan sisältyvät bruttoinvestoinnit olivat 188 milj.e (68 milj.e). Osakkeiden ja omaisuuden myyntitulot olivat 15 milj.e (395 milj.e). Koko vuoden bruttoinvestointien arvioidaan olevan noin 400 milj.e (218 milj.e).

RAHOITUS

Tammi-kesäkuun nettorahoituskulut olivat 18 milj.e (21 milj.e). Valuuttakurssitappio nettona oli 4,0 milj.e, josta IAS 39:n soveltamisen vaikutus oli 4,1 milj.e. Kiinteäkorkoisten lainojen osuus oli noin 58 % korollisten pitkäaikaisten lainojen kokonaissummasta (poisluettuna eläkelainat, joita ei katsota täysin kiinteäkorkoisiksi).

Korollinen nettovelka oli 687 milj.e, 262 milj.e suurempi kuin viime vuoden lopussa, pääosin Alcro-Beckersin oston seurauksena.

Yhtiökokouksen päätöksen mukaisesti yhtiö mitätöi huhtikuussa omia osakkeitaan 6 440 000 kappaletta eli 5 % senaikaisesta osakemäärästä. Sen jälkeen ostettiin yhtiökokouksen antaman valtuutuksen mukaisesti 27.7. mennessä yhteensä 1 417 500 kappaletta keskihintaan 6,69 e/osake.

LOPPUVUODEN NÄKYMÄT

Chemicalsissa Pulp & Paper Chemicals -yksikön markkinanäkymiin vaikuttaa sellu- ja paperiteollisuuden heikentynyt kysyntä. Krems Paper Chemicalsin oston ansiosta liikevaihdon odotetaan kasvavan viime vuodesta, mutta kannattavuus jäänee viimevuotista heikommaksi. Kemwaterin tuloksen odotetaan kasvavan edelleen. Industrial Chemicals -yksikössä näkymät ovat hyvät muurahaishapolle, kalsiumkloridille ja pesuainekemikaaleille, sen sijaan titaanidioksidipigmenttien markkinanäkymät ovat viimevuotista heikommat. Chemicalsin koko vuoden liikevoiton odotetaan jäävän viime vuoden tuloksen alapuolelle.

Maalien kysyntä näyttää kohtuullisen hyvältä eikä yleisen talouden hidastumisen odoteta vaikuttavan siihen merkittävästi. Maalien kysynnän voimakkaan kasvun uskotaan jatkuvan erityisesti Venäjällä ja Baltian maissa. Maaliliiketoiminnan koko vuoden liikevoiton arvioidaan paranevan viimevuodesta.

Agron näkymiin luo edelleen epävarmuutta alkuvuoden alhaisten toimitusten takia suurentuneet tuottajien varastot, jotka ovat johtaneet tuotannonrajoituksiin myös Agron tehtailla. Toisaalta maan ravinnepitoisuudet ovat samoista syistä poikkeuksellisen matalat ja siten kysynnän odotetaan jatkossa paranevan. Syksyn lannoitesesonki näyttäisi alkavan viimevuotista korkeammilla hinnoilla. Typpituoteliiketoiminnan rakennejärjestelyyn liittyvät ratkaisut ja niiden ajoitus voivat vaikuttaa tulokseen. Kemira Agron koko vuoden liikevoiton odotetaan paranevan selvästi.

Kemira-konsernin liikevoiton odotetaan tänä vuonna nousevan viimevuotista paremmaksi.

Helsinki 1.8.2001

Hallitus

Kaikki tässä katsauksessa esitetyt ennusteet ja arviot perustuvat tämänhetkiseen näkemykseen talouden kehityksestä ja todelliset tulokset voivat olla merkittävästikin erilaiset.

Täydellinen raportti taulukkoineen on ladattavissa alla olevasta linkistä.

Kemira-konsernin tuloskatsaus 1.1.–30.6.