Osavuosikatsaus 1.1. - 30.6.2001

Amer-yhtymän liikevaihto tammi-kesäkuulta nousi 4 % ja oli 550,8 milj. euroa (2000: 531,7). Liikevoitto nousi 16 % ja oli 47,9 milj. euroa (41,2). Voitto ennen satunnaisia eriä ja veroja nousi 29 % 42,0 milj. euroon (32,6).
Tulos/osake oli 1,35 euroa (1,14). Konsernin koko vuoden liikevoiton arvioidaan olevan viime vuoden hyvällä tasolla.

TOISEN NELJÄNNEKSEN LIIKEVAIHTO JA LIIKEVOITTO

Ydinliiketoimintojen kausiluonteisuus näkyi jälleen selvästi toisella vuosineljänneksellä, joka on golfliiketoiminnan sesonkiaikaa mutta talviurheiluliiketoiminnassa vuoden hiljaisinta aikaa Atomicin toimitusten painottuessa loppuvuodelle. Tämän katsauksen lopussa on esitetty liikevaihdon ja liikevoiton kehitys vuosineljänneksittäin.

Toisen neljänneksen liikevoittoon sisältyy 8 miljoonan US-dollarin korvaus patenttiriidoista, jotka yhtymä on voittanut USA:ssa.

ENSIMMÄISEN VUOSIPUOLISKON LIIKEVAIHTO JA TULOS

Ensimmäisellä vuosipuoliskolla konsernin liikevaihto nousi 4 % 550,8 milj. euroon (531,7). Liikevoitto nousi 16 % ja oli 47,9 milj. euroa (41,2). Tulos ennen satunnaisia eriä ja veroja nousi 29 % ja oli 42,0 milj. euroa (32,6).

Wilsonin liikevaihto oli viime vuoden tasolla. Liikevoitto laski hieman golfliiketoiminnan selvästi heikentyneen kannattavuuden johdosta. Joukkueurheilun liikevaihto ja liikevoitto kasvoivat. Mailapeliliiketoiminnan liikevaihto oli ennallaan ja liikevoitto laski hieman. Wilsonin myynti oli ennallaan Euroopassa ja Eteläisellä Tyynenmeren alueella mutta laski USA:ssa ja Japanissa.

Atomicin liikevaihto nousi 16 %. Laskettelusuksien myynti oli viime vertailukauden tasolla. Laskettelukenkien ja -siteiden myynti sen sijaan nousi selvästi. Kausivaihtelun vuoksi Atomicin liikevaihto ja liikevoitto kertyvät valtaosin vuoden loppupuolella.

Suunnon ulkoilu- ja urheiluinstrumenttien myynti kasvoi 22 % ja liikevoitto parani hieman. Tuoteryhmistä nopeimmin kasvoivat sukellusinstrumentit, rannetietokoneet ja sukellus- ja vesiurheilupuvut.
Amer-Tupakan liikevaihto nousi 15 % ja liikevoitto parani 7 % vertailukaudesta.

Teleteknon liiketoiminta myytiin maaliskuun lopussa.

INVESTOINNIT

Konsernin bruttoinvestoinnit olivat yhteensä 10,8 milj. euroa.

TUOTEKEHITYS

Tuotekehitykseen käytettiin 11,5 milj. euroa eli 2,1 % liikevaihdosta.

RAHOITUS

Konsernin rahoituskulut olivat katsauskaudella 5,9 milj. euroa (8,6).
Konsernin omavaraisuusaste nousi toisella neljänneksellä 44,0:sta 46,7 %:iin (47,4 % 31.12.2000). Gearing laski vastaavasti 47:stä 36 %:iin (35 % 31.12.2000).

Konsernin nettovelka laski toisella neljänneksellä 36,9 milj. euroa ja oli kesäkuun lopussa 156,3 milj. euroa (154,6 milj. euroa 31.12.2000). Rahavarat olivat kauden päättyessä 32,4 milj. euroa.

HENKILÖSTÖ

Konsernin henkilöstön määrä oli kauden lopussa 4.106 (vuodenvaihteessa 4.327) ja kauden aikana keskimäärin 4.203. Henkilöstöstä työskenteli Yhdysvalloissa 1.732, Suomessa 712, Itävallassa 623 ja muualla 1.039 henkilöä.

OSAKKEET JA OSAKKEENOMISTAJAT

Yhtiön A-osakkeita vaihdettiin kauden aikana yhteensä 46,4 %; Helsingin Pörssissä 7,7 miljoonaa ja Lontoon pörssissä noin 3,7 miljoonaa eli yhteensä 11,4 miljoonaa kappaletta.

Kauden alin kurssi oli Helsingissä 22,76, ylin 29,00 ja keskikurssi 25,41 euroa.
Rekisteröityjen osakkeenomistajien lukumäärä oli kauden lopussa 10.808. Hallintarekisterissä osakkeista oli 52 %.
Yhtiön markkina-arvo omilla osakkeilla vähennettynä oli kauden lopussa 634 milj. euroa.

Yhtiökokouksen 7.3.2001 päätöksellä yhtiön hallussa olevista omista osakkeista mitätöitiin toukokuussa 633.000 kappaletta, minkä jälkeen osakkeiden kokonaismäärä oli 24.077.520 kappaletta.

Katsauskauden aikana yhtiö hankki omia osakkeitaan yhteensä 807.000 kappaletta, joiden kirjanpidollinen vasta-arvo oli 3.228.000 euroa. Kauppojen kokonaisarvo oli 20,9 milj. euroa ja keskihinta 25,95 euroa osakkeelta.
Kesäkuun lopussa yhtiöllä oli hallussaan omia osakkeitaan yhteensä 615.800 kappaletta eli 2,6 % osakekannasta. Omien osakkeiden hankinnalla ei ole merkittävää vaikutusta omistuksen ja äänivallan jakautumiseen yhtiössä.
Yhtiön osakkeita merkittiin vuoden 1998 optiotodistuksilla 21.000 kappaletta. Näistä merkinnöistä johtuva osakepääoman korotus, 84.000 euroa, merkittiin kaupparekisteriin 11.5.2001, minkä jälkeen yhtiön osakepääoma oli 96.394.080 euroa ja osakkeiden kokonaismäärä 24.098.520 kappaletta.

Katsauskauden päättyessä hallituksella ei ollut voimassa olevia antivaltuuksia.

UUSI MARKKINOINTINIMI AMER SPORTS

Konsernin strategisiin tavoitteisiin liittyen kesäkuussa otettiin käyttöön uusi markkinointinimi Amer Sports. Nimeä sekä uutta liikemerkkiä käytetään konsernin markkinoinnissa ja mainonnassa. Yhtiön virallinen nimi säilyy ennallaan (Amer-yhtymä Oyj/Amer Group Plc). Liiketoimintaa kuvaava markkinointinimi samoin kuin osallistuminen Volvo Ocean Race -maailmanympäripurjehdukseen ovat keinoja, joilla pyritään lisäämään konsernin ja sen brandien tunnettuutta maailmanlaajuisesti.

TOIMIALAKATSAUKSET

GOLF

Golfliiketoiminnan liikevaihto laski 5 % ja liikevoitto heikkeni selvästi.

Golfvälinemarkkinat laskivat ensimmäisellä vuosipuoliskolla USA:ssa ja Japanissa. USA:ssa pelattujen golfkierrosten määrä oli edelleen alle viimevuotisen tason mutta alkoi toisen neljänneksen aikana normalisoitua. Golfpallojen myynti on palautunut lähes viime vuoden tasolle. Kilpailu golfpallomarkkinoilla jatkui kuitenkin kireänä. Mailojen myynti sen sijaan laski selvästi toisella neljänneksellä ja oli ensimmäisellä vuosipuoliskolla 7 % alle viimevuotisen tason. Wilson on menettänyt markkinaosuuttaan palloissa mutta säilyttänyt asemansa mailoissa. Markkinoiden epävarmuus jatkuu ja mm. golfmailojen komponenttivalmistajat ovat raportoineet edelleen pienentyneistä tilauksista.

Tammikuussa lanseeratun Deep Red -draiverin myynti on sujunut hyvin. Myöhemmin tänä kesänä lanseerataan vielä uudet korkeamman hintaluokan rautamailat, laajennettu puumailavalikoima sekä uusi golfpallo.

Golfliiketoiminnan kannattavuuden parantamiseksi kuluja leikataan markkinatilannetta vastaaviksi. Koko vuoden liikevaihdon arvioidaan laskevan ja liikevoiton heikkenevän selvästi viimevuotisesta.

MAILAPELIT

Mailapeliliiketoiminnan liikevaihto oli viime vuoden tasolla. Liikevoitto laski hieman korkeamman hintaluokan mailojen myynnin supistumisen johdosta.

Tennisvälinemarkkinoiden lasku jatkui toisella neljänneksellä USA:ssa, Saksassa ja Japanissa. Myös Wilsonin myynti laski. Laskun syynä oli markkinoiden supistuminen sekä Wilsonin uusien tuotelanseerausten ja -toimitusten ajoittuminen viimevuotista myöhempään ajankohtaan.

Tammikuussa Wilson sulki tennispallotehtaansa Yhdysvalloissa, ja kaikki tennispallot valmistetaan nyt alihankintana Aasiassa. Thaimaan uuden alihankintatehtaan tuotannon saaminen täyteen vauhtiin on vienyt suunniteltua kauemmin. Täysi kapasiteettiaste arvioidaan saavutettavan kuluvan vuoden lopussa.

Toukokuussa lanseerattiin uusi Double Core -tennispallo. Siinä käytetty buteenipohjainen tiivisteaine estää tehokkaasti ilman läpäisyä ja yhdessä uuden pintamateriaalin kanssa kaksinkertaistaa pallon käyttöiän tavanomaisiin paineistettuihin palloihin verrattuna.

Kesäkuussa Wilson lanseerasi uuden Triad-teknologian, jota käytetään korkeamman hintaluokan tennismailoissa. Mailan kolmiosainen rakenne maksimoi voimantuoton ja mailan käsittelymukavuuden. Mailan varren ja kehän yhtymäkohta on pehmustettu Iso-Zorb -polymeerilla, joka vähentää 66 % mailasta kehoon tulevasta tärähtelystä. Triad Hammer 2.0, Triad Hammer 3.0, Triad Hammer 4.0 ja Triad Hammer 5.0 -mailojen toimitukset alkoivat Yhdysvalloissa heinäkuussa. Muualla ne tulevat kauppoihin myöhemmin kesällä.

Mailauutuuksien arvioidaan piristävän mailapeliliiketoiminnan myyntiä loppuvuoden aikana. Koko vuoden liikevaihdon ja liikevoiton arvioidaan pysyvän ennallaan.

JOUKKUEURHEILU

Joukkueurheiluliiketoiminnan liikevaihto nousi 13 % ja liikevoitto parani. Kehitystä vauhdittivat mailojen ja muiden korkeamman hintaluokan tuotteiden myynnin kasvu sekä alentuneet tuotekustannukset.

Joukkueurheiluvälineistä koripallojen ja amerikkalaisten jalkapallojen kysyntä pysyi USA:ssa viime vuoden tasolla, sen sijaan baseballvälineiden ja peliasujen kysyntä laski.

Wilsonin baseball- ja softballmailojen myynti nousi selvästi DeMarinin tuotteiden sisältyessä tuotevalikoimaan nyt koko katsauskauden ajalta. Mailojen myynti nousi 16 % ja koripallojen myynti 6 %. Kauden aikana lanseerattiin useita uusia baseballräpylöitä ja laajennettiin DeMarinin softballmailojen valikoimaa.

Joukkueurheiluvälineiden kysynnän arvioidaan pysyvän viime vuoden tasolla tai laskevan hieman. Wilsonin joukkueurheiluliiketoiminnan myönteisen kehityksen arvioidaan jatkuvan kuluvana vuonna ja liikevaihdon ja liikevoiton nousevan viime vuodesta.

TALVIURHEILU

Atomicin liikevaihto kasvoi katsauskaudella 16 %. Liikevoitto laski hieman. Laskettelusuksien myynti oli viime vuoden vastaavan kauden tasolla. Laskettelukenkien myynti lähes kaksinkertaistui, ja siteiden myynti nousi 13 %.
Yhtiö on lisännyt panostustaan tutkimukseen ja tuotekehitykseen sekä markkinointiin.

Atomicin uusi T&K-keskus valmistuu Itävallan Altenmarktiin loppusyksystä. Uusi, koko Eurooppaa palveleva logistiikkakeskus otettiin käyttöön huhtikuun lopussa.

Talviurheiluvälinemarkkinoiden odotetaan kasvavan USA:ssa mutta pysyvän viime vuoden tasolla Euroopassa ja Japanissa.

Atomicin liikevaihdon ja markkinaosuuksien arvioidaan kasvavan ja liikevoiton yltävän viime vuoden tasolle huolimatta lisäinvestoinneista tuotekehitykseen ja markkinointiin. Valtaosa kauden 2001-2002 ennakkotilauksista on saatu ja ne ovat viimevuotista suuremmat. Voimakkain kasvu on odotettavissa laskettelukenkien ja -siteiden myynnissä.

ULKOILU- JA URHEILUINSTRUMENTIT

Suunnon liikevaihto kasvoi 22 %. Tuoteryhmistä nopeimmin kasvoivat sukellus- ja vesiurheilupuvut (30 %), rannetietokoneet (28 %) ja sukellusinstrumentit (25 %).

Liikevoitto parani hieman. Liikevoiton kasvua hidastivat investoinnit uuden sukupolven urheiluinstrumenttien tuotekehitystyöhön.

Maantieteellisesti myynnin kasvu oli voimakkainta Euroopassa, missä sukellusinstrumenttien ja rannetietokoneiden menestys jatkui ja tasapainotti samalla myynnin supistumista USA:ssa. Kaikilla muilla markkina-alueilla myynti kasvoi hieman.

Toisella vuosipuoliskolla liikevaihdon kasvun ennakoidaan hieman hidastuvan Euroopan sukellussesongin päättymisen johdosta. Hiljattain markkinoille tulleen Suunto Observer -rannetietokoneen odotetaan lisäävän Suunnon myyntiä. Sukellusinstrumenttien odotetaan kasvattavan johtavaa osuuttaan maailmanmarkkinoista, kun Suunto Mosquito -sukellusrannetietokone saadaan kauppoihin kaikilla markkina-alueilla. Koko vuoden liikevoiton arvioidaan nousevan uusien tuotelanseerausten ansiosta.

AMER-TUPAKKA

Amer-Tupakan liikevaihto nousi 15 %. Liikevaihtoa kasvattivat sekä myynnin kasvu että hinnankorotukset. Liikevoitto nousi 7 %. Liikevoiton kasvua hidasti korkeasta dollarin kurssista johtunut raaka-aineiden hinnannousu.
Amer-Tupakan markkina-asema säilyi edelleen vahvana volyymien noustessa kaikissa tuoteryhmissä. Savukkeiden toimitukset kasvoivat 5 %. Voimakkainta kasvu oli sikareissa, joissa toimitukset nousivat miljoonasta 22 miljoonaan kappaleeseen Swedish Matchin sikariedustuksen myötä.

Koko vuoden liikevaihdon arvioidaan kasvavan viime vuodesta, mutta kasvuvauhti tasaantuu jälkimmäisellä vuosipuoliskolla. Tuloksen arvioidaan säilyvän viime vuoden tasolla.

ENSIMMÄISEN VUOSIPUOLISKON MUITA TAPAHTUMIA

Maaliskuussa yhtiö allekirjoitti 100 miljoonan euron kotimaisen yritystodistusohjelman.
Lazard Frères & Co. LLC ja Lazard Asset Management Ltd ilmoittivat yhteisen omistuksensa Amer-yhtymä Oyj:n osakkeista ja äänistä nousseen maaliskuussa 5,182 %:iin ja laskeneen huhtikuussa 4,859 %:iin.

Silchester International Investors Limited ilmoitti omistuksensa yhtiön osakepääomasta ja äänimäärästä nousseen toukokuussa 10,27 %:iin.

Amer-yhtymän vuoden 1998 A-optio-oikeudet otettiin kaupankäynnin kohteeksi Helsingin Pörssin päälistalle 25.6.2001. A-optioita on kaikkiaan 255.000 kappaletta ja ne oikeuttavat merkitsemään yhteensä 255.000 osaketta. Merkintäaika alkoi 1.1.2001 ja päättyy 31.3.2004. Merkintähinta on tällä hetkellä 17,75 euroa.

LOPPUVUODEN 2001 NÄKYMÄT

Urheiluvälinemarkkinoiden näkymissä loppuvuodelle 2001 ei ole tapahtunut merkittävää muutosta. Epävarmuus kulutuksen kehityksestä on kuitenkin lisääntynyt lähes kaikilla tärkeillä markkinoilla. Selvimmin kehitys näkyy tällä hetkellä USA:n golfmarkkinoilla. Amer-yhtymän laaja lajivalikoima ja läsnäolo kaikilla tärkeillä markkina-alueilla tasapainottaa kehitystä. Vaisusta markkinatilanteesta huolimatta Amer-yhtymän liikevoiton arvioidaan olevan viime vuoden hyvällä tasolla.

KATSAUSKAUDEN JÄLKEISIÄ TAPAHTUMIA

Yhtiön osakkeita merkittiin vuoden 1998 A-optiotodistuksilla 7.500 kappaletta. Näistä merkinnöistä johtuvan osakepääoman korotuksen, 30.000 euroa, jälkeen yhtiön osakepääoma on 96.424.080 euroa ja osakkeiden kokonaismäärä 24.106.020 kappaletta. Korotus rekisteröitiin 31.7.2001.

Heinäkuun aikana yhtiö osti omia osakkeitaan yhteensä 44.200 kappaletta, joiden kirjanpidollinen vasta-arvo on 176.800 euroa. Kauppojen kokonaisarvo oli 1,2 milj. euroa ja keskihinta 25,57 euroa osakkeelta.

KONSERNITULOS

Milj. e. Luvut tilintarkastamattomia.

*) 12 kk:n liukuva keskiarvo

Veroina on kirjattu koko vuoden arvioiduista veroista katsauskauden tulokseen suhteutettu osuus.
Tunnuslukujen laskennassa omat osakkeet on eliminoitu omasta pääomasta ja osakemääristä.

LIIKEVAIHTO LIIKETOIMINTA-ALUEITTAIN
LIIKEVOITTO

LIIKEVAIHTO MARKKINA-ALUEITTAIN

KONSERNIN KASSAVIRTALASKELMA

KONSERNITASE

VASTUUSITOUMUKSET, KONSERNI

Johdon, osakkaiden tai osakkuusyhtiöiden puolesta ei ole annettu pantteja tai muita vastuusitoumuksia.

JOHDANNAISINSTRUMENTTIEN NIMELLISARVOT

LIIKEVAIHTO JA LIIKEVOITTO NELJÄNNESVUOSITTAIN

LIIKEVAIHTO

Kaikki tässä katsauksessa esitetyt ennusteet ja arviot perustuvat johdon tämänhetkiseen näkemykseen talouden kehityksestä, ja todelliset tulokset voivat olla merkittävästikin erilaiset.

Osavuosikatsaus 1.1.-30.9.2001 julkistetaan 1.11.2001.

Osavuosikatsaus 2/2001