Meget solid resultat 1. halvår for SpareBank 1 Midt-Norge

- Innskuddsvekst på 4,1 % 1. halvår, utlånsvekst siste 12 måneder 12 %
- Underskudd i SpareBank 1 Gruppen AS
- Meget godt resultat i Eiendomsmegler 1 Midt-Norge

Økt rentenetto, gevinst på salg av anleggsaksjer og eiendom, gode resultater i datterselskapene, samt reduserte tap er hovedgrunnene til det meget solide resultat for 1. halvår 2001 for SpareBank 1 Midt-Norge. Banken fikk et ordinært driftsresultat på 195 mill kr, noe som er 52 mill kr bedre enn for samme periode i fjor. Resultatet i 2. kvartal ble 77 mill kr mot 60 mill kr 1. kvartal. Netto tap ble i 1. halvår 49 mill kr, 6 mill kr lavere enn samme periode i fjor. I forhold til gjennomsnittlig forvaltningskapital var resultatet 1. halvår 1,24 % mot 1,06 % 1. halvår i fjor. Resultat etter skatt ble 136 mill kr. Skattekostnaden utgjør 58 mill kr. Egenkapitalavkastning ble 13,4 % mot 12,6 % for hele 2000.

Rentenettoen ble 399 mill kr 1. halvår, 24 mill kr bedre enn tilsvarende periode i 2000. I 2. kvartal ble rentenettoen 205 mill kr, en økning på 11 mill kr fra 1. kvartal. Rentenettoen for inneværende år er belastet med sikringsfondsavgift på 12 mill kr. Rentemarginen var 2,54 % 1. halvår 2001 mot 2,78 % for 1. halvår 2000.

Provisjonsinntekter fra salg av forsikring og resultatene i datterselskapene utvikler seg spesielt positivt. Netto provisjonsinntekter og øvrige driftsinntekter ble 142 mill kr, noe som er en økning på 32 mill kr sett i forhold til sammen periode i fjor. Gevinst ved salg av eiendom er bokført 15 mill kr.

Samlet resultat i bankens datterselskaper ble 12,3 mill kr før skatt. Av dette oppnådde Eiendomsmegler 1 et resultat på 11,8 mill kr og SpareBank 1 Finans 6,4 mill kr. Det er foretatt nedskrivninger i bankens eiendomsselskap som har gitt underskudd. Bankens andel av underskuddet i SpareBank 1 Gruppen AS utgjør 19 mill. Det svake resultatet skyldes svak utvikling i verdipapirmarkedet samt store merverdi og goodwill avskrivninger i forbindelse med oppkjøpet av Vår Bank og Forsikring.

Konsernets samlede driftskostnader var 325 mill kr 1. halvår 2001 mot 307 mill kr 1. halvår i fjor. Andre driftskostnader var 157 mill kr 1. halvår, omtrent som tilsvarende periode i fjor.

Morbanken hadde ved utgangen av 1. halvår 573 årsverk mot 620 årsverk pr. utgangen av 1. halvår i fjor. Totalt hadde konsernet 778 ansatte tilsvarende 681 årsverk per 1. halvår 2001. De relative driftskostnadene utgjorde 2,07 % av GFK og 58 % av inntektene Dette resultatet skyldes svak utvikling i verdipapirmarkedet samt store merverdi og goodwill avskrivninger i forbindelse med oppkjøpet av Vår Bank og Forsikring samt underskuddet i SpareBank 1 Gruppen AS.

Innskudd fra kunder økte med 0,7 mrd kr (4,1%) 1. halvår, og utgjorde 18,0 mrd kr. Økning i innskudd fra personmarkedet har vært 5,7 % siden årsskiftet

Veksten i totale utlån ble 1. halvår 1,5 mrd kr (5,7 %), og totale utlån pr. 30.06.2001 var 28,1 mrd kr. Personmarkedslån utgjorde 56% av ordinære utlån. Tap på utlån ble 49 mill kr 1. halvår, 6 mill kr lavere enn samme periode i 2000. Veksten i utlån til bedriftsmarkedet fra 1. til 2. kvartal har medført en økning i uspesifiserte tapsavsetninger på 10 mill kr.

Bankens forvaltningskapital var ved halvårsskiftet 33,3 mrd kr, 2,4 mrd kr (7,8 %) høyere enn ved årsskiftet.

Andre forhold
Banken gjennomførte i påsken konvertering til ny datasentral, og bankene i SpareBank 1-samarbeidet er nå samlet på felles IT-plattform innenfor EDB ASA-konsernet. Banken har i perioden etter påske hatt betydelige driftsproblemer som følge av mangelfulle leveranser fra EDB Fellesdata. Dette har medført sterke kundereaksjoner, omfattende køproblemer, samt stor intern slitasje. Det er utarbeidet en omfattende handlingsplan med siktemål å reetablere gode kunderelasjoner. Bankens styreformann Stein Atle Andersen valgte i juni å fratre sitt verv fordi han vurderte den fremtidige risiko for interessekonflikter med sitt daglige virke som partner i konsulentselskapet Innovation Strategic Concultants ASA som i økende grad aktuell. Banken besluttet i mai å erverve 100 % av aksjene i bilforvaltningsselskapet IDA AS. I juni ble det besluttet å selge aksjene videre til SpareBank 1 Gruppen AS. Transaksjonen ble endelig gjennomført etter kvartalsskiftet.Det ble 1. kvartal solgt aksjer i Auticon Alarm AS med en bokført gevinst på 12 mill kr. Banken emitterte et evigvarende ansvarlig lån på USD 25 mill i 2. kvartal.
Kapitaldekningen ble 11,0 %, kjernekapitaldekningen 7,9 % ved utgangen av 1.halvår.

Utviklingen i bankens ordinære drift er tilfredsstillende.
Styret forventer at denne utviklingen fortsetter i 2. halvår.

For fullstendig rapport med tabeller, vennligst følg linken nedenfor:

RAPPORT 2.KVARTAL - 2001