Telenor Media selges for 5,8 milliarder kroner til TPG

Salget av Telenor Media er i tråd med konsernets strategi om å fokusere på kjernevirksomheten og realisere verdier fra relaterte områder. Telenor vil som følge av salget få en regnskapsmessig gevinst på om lag 5 milliarder kroner.

- Telenor har fått realisert større verdier gjennom et salg av hele Telenor Media enn det konsernet kunne ha oppnådd ved en eventuell separat børsnotering av selskapet. For Telenor er det positivt at oppgjøret skjer i form av kontanter, sier konsernsjef i Telenor, Tormod Hermansen.

- Dette salget viser at vi gjennomfører vår uttalte strategi om å fokusere på kjernevirksomheten, og vi ser fram til et nært samarbeid med TPG i fremtiden, sier Hermansen videre.

- Vi er svært fornøyd med kjøpet av Telenor Media som er et solid og meget interessant selskap med gode vekstmuligheter. Telenor Media har en sterk posisjon i Norge, og er godt posisjonert internasjonalt. Vi ser fram til et nært samarbeid med ledelsen og de ansatte i Telenor Media for å utvikle selskapet til å bli et ledende katalogselskap i Europa, sier Stephen Peel, administrerende direktør i TPG Europe.

- I Telenor Media ser vi optimistisk på fremtiden som et selvstendig selskap. Med solid finansiell støtte fra en ny, aktiv eier vil selskapet være godt posisjonert for fremtiden både i det norske hjemmemarkedet og internasjonalt, sier administrerende direktør i Telenor Media, Peter Darpö.

Deutsche Bank AG og Credit Suisse First Boston (Europe) Limited har i fellesskap vært Telenors rådgivere ved salget av Telenor Media. Schroder Salomon Smith Barney har vært rådgiver for TPG.

Pressekonferanse
Det vil bli avholdt pressekonferanse vedrørende salget av Telenor Media mandag 17. september 2001 kl 1300 i Telenor Expo, Universitetsgt. 7 i Oslo.

Presentasjonsmaterialet om transaksjonen vil bli gjort tilgjengelig på www.telenor.no

Acrobat
www.telenor.no/ir/media/eng_presentasjon.pdf

powerpoint
www.telenor.no/ir/media/eng_presentasjon.ppt

Analytikerkonferanse kl 1100
Det vil bli holdt egen telefonisk analytikerkonferanse kl. 1100 norsk tid (CET). For å delta, ring +44 208 427 1204. Title: Telenor, Chairperson: Synnøve Farstad.
Konferansen kan høres i reprise ved å ringe +44 208 797 2499. Adgangskode: 117932#. Reprise-tjenesten er tilgjengelig en uke.

Fakta om Telenor Media
Telenor Media er et ledende katalog- og medieselskap med virksomheter i Norge og 11 andre land i Europa deriblant Spania, Frankrike, Polen, Finland, Russland, Ukraina, De Baltiske stater og Tsjekkia. I tillegg til trykte kataloger har Telenor Media utviklet ledende Internett-portaler for hvite- og gule sider. Som et datterselskap i Telenor-konsernet hadde Telenor Media i 2000 en omsetning på 1.655 millioner kroner og oppnådde et driftsresultat før skatt og avskrivinger (EBITDA) på 359 millioner kroner. Selskapet har ca. 2400 ansatte hvorav 1500 i utlandet.

Fakta om Telenor
Telenor er et av Norges største verdiskapende selskaper med en omsetning i 2000 på rundt 37,6 milliarder kroner og med om lag 20.200 årsverk i inn- og utland. Telenor er markedsleder i Norge innen telekommunikasjon, datatjenester og medieformidling. Internasjonalt øker Telenor satsingen spesielt på mobil, Internett, TV-distribusjon og satellittkommunikasjon. Telenor skal til enhver tid tilby kunder både hjemme og i utlandet løsninger av høy kvalitet til konkurransedyktige priser og bidra til økt verdi for våre aksjonærer. Telenor er notert på Oslo Børs (TEL) og på Nasdaq i New York (TELN)

Fakta om Texas Pacific Group (TPG)
Texas Pacific Group (TPG) ble etablert i 1993 og er lokalisert i Texas, San Fransisco og London. TPG er et privat investeringsselskap med en kapitalbase på US$10 milliarder. TPG har gjennomført betydelige investeringer i Europa og USA innen en rekke bransjer. Dette inkluderer forbrukerprodukter (Punch Taverns, Del Monte, Beringer Wines), luksusartikler (Ducati, J. Crew), teknologi (ON Semiconductor, Globespan, Gemplus), flyselskaper (Continental, America West) og tjenester innen helsesektoren (Oxford Health Plans, Magellan).