Unicon Group fokuserer på fabriksbeton

Som led i Unicon Groups strategi koncentrerer virksomheden sig om produktion, udvikling og salg af fabriksbeton. Unicon har derfor solgt sine røraktiviteter i Danmark.

Unicon Group, der indgår i FLS Koncernen, vil som led i sin effektivisering fremover udelukkende koncentrere sig om udviklingen af virksomhedens aktiviteter inden for fabriksbeton.

Den samlede omsætning i 2000 inden for betonprodukter, herunder belægningssten og betonrør, var 0,8 mia. kr. (107 mio. euro). I foråret blev tre ud af i alt fem fabrikker i USA afhændet, ligesom afviklingen af de spanske fabrikker er indledt. Betonproduktområdet beskæftiger 880 medarbejdere af Unicons i alt 2.200 ansatte.

Fokuseringen på vækst inden for fabriksbeton og tilslagsmaterialer sker i forlængelse af Unicons ''One Company''-projekt, der standardiserer processerne på tværs af fabrikkerne i Skandinavien, USA og Polen. Ekspansionen vil finde sted på og i tilknytning til disse markeder, så nye forretninger effektivt kan integreres i den eksisterende organisation. Ensartet produktion og logistikløsninger inden for fabriksbeton ventes at kunne forbedre lønsomheden væsentligt fra den opnåede ROCE (return on capital employed) på knap 4 pct. i første halvår 2001 ved EBIT på 21 mio. kr.

- Beslutningen om at fokusere på fabriksbeton er udtryk for et meget bevidst mål om at bringe Unicon i en position, hvor vi i kraft af industrialiserede processer kan tilbyde vore kunder både rettidig levering, rigtig kvalitet i produkter og service samt opbygning af varige relationer, siger adm. direktør i Unicon, Kent Arentoft.

Det aktuelle salg
Unicon Group har med virkning fra i dag solgt sine røraktiviteter i Danmark til Ikast Betonvarefabrik. Salget vil ikke påvirke Unicons resultatforventninger for 2001.

FLS Industries A/S
Koncerninformationsafd.