Opsjonsutøvelse for Statoil på Gullfaks

Prosafe Drilling Services AS, et heleiet datterselskap av Prosafe ASA, har mottatt bekreftelse fra Statoil på utøvelse av den første av tre 1 års opsjoner for plattformboring på Gullfaks. Opsjonsperioden strekker seg fra 1 april 2002 til 1 april 2003, og har en anslått verdi på om lag 200 mill.kr. Etter denne opsjonsutøvelsen gjenstår ytterligere 2 x 1 års opsjoner.

Prosafe Drilling Services har utført plattformboretjenester på Gullfaks kontinuerlig siden 1986 etter først å ha gjennomført en prosjekt- og planleggingsfase siden kontrakten ble tildelt selskapet så tidlig som i 1983. Opsjonsutøvelsen bidrar til å befeste selskapets rolle som ledende aktør innen plattformboresegmentet på norsk sokkel.

Prosafe er verdens ledende eier og operatør av halvt-nedsenkbare servicerigger, den største aktøren innen plattformboring i Norge og en ledende eier og operatør av flytende produksjons- og lagringsfartøyer utenfor Nordsjøen. Prosafe omsatte for kr 2,5 milliarder i 2000 og sysselsetter om lag 1600 personer. Prosafe har operasjoner i Nordsjøen, Sørøst-Asia, India, Egypt, Vest-Afrika og Mexicogulfen. Hovedkontoret ligger i Stavanger. Prosafe er notert på Oslo Børs' hovedliste med ticker-kode PRS. Ytterligere informasjon om selskapet er tilgjengelig på www.prosafecorp.com.

Tananger, 15. november 2001