Nokia ja Motorola soittivat ryhmäpuhelun yli kolmen maan rajojen TETRA-verkossa

Nokia ja Motorola ovat käyttäneet TETRA-teknologiaa mahdollistaakseen viranomaisverkon käyttäjien tehokkaan kommunikoinnin yli maiden rajojen. Pilotti merkitsee ensimmäistä askelta kohti verkkojen välistä TETRA Inter System Interface (ISI) yhteentoimivuutta.

Sopimukset viranomaisverkko-operaattorien välillä mahdollistavat yhteistyön naapurimaan viranomaisverkkopalveluiden kanssa. Lisäksi TETRA-verkkojen yhteentoimivuus mahdollistaa käytön vaativissa multiorganisaatiotoiminnoissa verkon tai maan rajaviivoista huolimatta.

Nokian ja Motorolan ratkaisu mahdollistaa puheryhmien muodostamisen verkkorajojen yli. Viranomaisverkon käyttäjät voivat kommunikoida TETRA-puhelimilla naapurimaiden kollegoiden kanssa saman kontrollikeskuksen alaisuudessa.

TETRA -yhteentoimivuutta on kehitetty tukemaan Belgian, Saksan ja Hollannin välistä yhteisprojektia. Tavoitteena on vahvistaa yli rajojen toimivaa TETRA-teknologian turvakäyttöä ja samalla vahvistaa Schengenin sopimuksen mukaista TETRA-teknologian käyttöä viestintä-standardina yli rajojen Euroopassa.

Saksassa pilotti aloitettiin Aachenissa heinäkuussa 2001 ja siinä on mukana viisi maan viranomaisorganisaatiota. Belgiassa ASTRID on toiminut kesäkuusta 2001 alkaen ja kattaa Belgian raja-alueen 2002 puoliväliin mennessä. Hollannin rajalla C200 järjestelmä kattaa raja-alueen samassa aikataulussa.

TETRA ISI (Inter System Interface) -standardia kehittää TETRA MoU Technical Forum.

TETRA-verkko on turvallisuusviranomaisten ammattikäyttöön tarkoitettu digitaalinen radioverkko, joka tarjoaa viranomaisten viestiliikenteessään tarvitsemat erityisominaisuudet, mm. huippuluokan turvallisuus, nopeat ryhmäpuhelut, puheluiden priorisointi, hätäpuhelut sekä viesti- ja pakettidatapalvelut.

Motorola on yksi maailman johtavista matkapuhelinverkkotoimittajista. Sen myynti oli vuonna 2000 37,6 miljardia US dollaria.

Nokia on johtava langattoman tulevaisuuden rakentaja. Kokemus ja innovatiivisuus sekä käyttäjä-ystävälliset tuotteet ja turvalliset ratkaisut ovat tehneet yhtiöstä maailman suurimman matka-puhelinvalmistajan ja yhden johtavista matkapuhelin-, laajakaista- ja IP-verkkojen toimittajista. Nokian tavoitteena on parantaa yritysten tehokkuutta ja rikastuttaa ihmisten jokapäiväistä elämää yhdistämällä langattomuuden edut Internetiin. Nokialla on laaja omistajapohja, ja sen osake on listattu kuudessa pörssissä

Lisätietoja antaa:

Viestintäosasto