Nokia toimittaa tukiasemia Soneran GSM-verkkoon

Nokia ja Sonera ovat allekirjoittaneet kaksivuotisen runkosopimuksen Soneran GSM-radioverkon kapasiteetin kasvattamiseksi.

Nokia toimittaa Soneralle kolmitoimisia GSM-, GPRS- ja WCDMA-teknologioita tukevia Nokia UltraSite -tukiasemia sekä tukiasemaohjaimia. Uusien tukiasemien toimitukset alkavat välittömästi.

Uusimmat radioverkkoratkaisut mahdollistavat joustavan kehityspolun tulevaisuuden palveluihin. Lisäksi Nokia toimittaa käyttöönotto- ja ylläpitopalveluita.

"Sopimus jatkaa yhteistyötä, jonka tavoitteena on verkkomme kapasiteetin ja laadun varmistaminen valmistautuessamme nopeampiin datapalveluihin. Lisäksi ratkaisu mahdollistaa joustavan kehityspolun seuraavan sukupolven verkkoon, jonka päälaitetoimittajaksi olemme valinneet Nokian", sanoo yksikön johtaja Mika Matturi Sonerasta.

"Olemme iloisia voidessamme jatkaa hyvää yhteistyötämme Soneran kaltaisen edelläkävijäoperaattorin kanssa", sanoo myyntijohtaja Pekka Poutanen Nokia Networksistä. "Nokia kehittää erityisesti GSM- ja UMTS-verkkoja kohti tulevaisuuden IP-palveluita. Soneralle toimitettavat modulaariset Nokia UltraSite -tukiasemat tukevat useita radioteknologioita ja joustavaa siirtymistä kohden IP-maailmaa."

Sonera Oyj (HEX: SRA, NASDAQ: SNRA) on matkaviestinnän ja monipuolisten televiestintäpalvelujen osaaja. Soneran tavoitteena on kasvaa ja kehittyä Suomessa ja valikoiduilla kansainvälisillä markkina-alueilla toimivana viestintäoperaattorina sekä asiointi- ja sisältöpalvelujen tarjoajana. Yhtiö tarjoaa myös edistyksellisiä dataviestinnän ratkaisuja yrityksille sekä kiinteän verkon puhelupalveluja Suomessa ja lähialueilla. Soneran liikevaihto vuonna 2000 oli 2,05 mrd. euroa ja voitto ennen satunnaiseriä ja veroja 1,86 mrd. euroa. Soneran palveluksessa on noin 10 500 henkilöä. www.sonera.fi

Nokia on johtava langattoman tulevaisuuden rakentaja. Kokemus ja innovatiivisuus sekä käyttäjäystävälliset tuotteet ja turvalliset ratkaisut ovat tehneet yhtiöstä maailman suurimman matkapuhelinvalmistajan ja yhden johtavista matkapuhelin-, laajakaista- ja IP-verkkojen toimittajista. Nokian tavoitteena on parantaa yritysten tehokkuutta ja rikastuttaa ihmisten jokapäiväistä elämää yhdistämällä langattomuuden edut Internetiin. Nokialla on laaja omistajapohja, ja sen osake on listattu kuudessa pörssissä.

Lisätietoja antaa:
Nokia Networks,