Opplysningen får nytt nummer 15. februar: det nye nummeret blir 1881

"Vi er godt fornøyd med vårt nye nummer 1881 som skal erstatte Opplysningen 180. Vi søkte totalt om ni ulike numre som vi alle vurderte som gode. Nå skal vi fortsette å utvikle innholdet i tjenesten og målet er fortsatt å levere hele Norge den aller beste Opplysningen," sier Erling Christoffersen, salgs- og markedsdirektør i Telenor Teleservice.

Undersøkelser viser at 180 er Norges mest brukte og kjente telefonnummer. Hele 93 prosent av befolkningen kjenner nummeret til Opplysningen, og mange bruker 180 fremfor nødnumrene 110, 112 og 113 når de er i en krisesituasjon.

15. februar 2002 åpnes det for konkurranse på nummeropplysningstjeneste i Norge ved at de som i dag er tildelt nummer av Post- og Teletilsynet kan starte opp sin virksomhet. Telenor tar sikte på å ta i bruk det nye nummeret 1881 fra denne dato. 180 vil være i bruk parallelt med det nye nummeret fram til 1. mai neste år. Da kobles det tre-sifrede nummeret ned for godt. Telenor vil i løpet av de nærmeste ukene bestemme hvilket fire-sifret nummer som skal erstatte Opplysningen Utlandet, 181.

"Vi gleder oss til å få konkurranse. Opplysningen har alltid konkurrert mot kataloger og digitale tjenester, nå kan vi endelig få vist at vi leverer en konkurransedyktig manuell tjeneste til en bra pris. Vi tror det skal bli vanskelig for konkurrentene å komme opp med et bedre produkt," sier Erling Christoffersen i Telenor Teleservice.

Opplysningen er lokalisert på 12 steder i Norge. De rundt 900 kundebehandlerne besvarer nesten 67 millioner samtaler i året. Over 90 prosent av de ansatte på Opplysningen er kvinner. En typisk samtale varer mellom 30 og 40 sekunder og koster 5-6 kroner.

Telenor Teleservice
Teleservice er et selskap i Telenor-konsernet som blant annet driver Contact Center-tjenester, telefon- og datamøtene MeetAt 119 og Opplysningen. Teleservice har cirka 1.500 ansatte fordelt på virksomheter 25 steder i Norge i tillegg til datterselskap i Norge, Sverige og Tyskland.