METSO UUDISTAA SCA ORTVIKENIN PÄÄLLYSTYSKONEEN RUOTSISSA

Metso Paper on saanut tilauksen SCA Graphic Sundsvall Ab:n paperin päällystyskoneen uusimisesta Ortvikenin tehtaalla Ruotsissa. Tilauksen arvo on noin 10 miljoonaa euroa.

LWC-aikakauslehtipaperin tuotannossa käytettävä kaksiasemainen off-machine-päällystyskone on suunniteltu erityisesti suuriin päällystysnopeuksiin. Koneelle toimitetaan myös uuden sukupolven rullain, jolla voidaan tuottaa suurilla nopeuksilla isoja konerullia. Päällystyskoneen ohjaukset toteutetaan Metso Automationin ohjausjärjestelmällä. Ortvikenin päällystyskoneen rataleveys on 6,5 m ja rakennenopeus uudistuksen jälkeen 1 600 m/min.

Metso Paperin Päällystyskoneet ja rullaimet -yksiköllä Järvenpäässä on päävastuu toimituksesta.

SCA on tuottanut LWC-aikakauslehtipapereita Ortvikenin tehtaalla 1990-luvun alusta alkaen. Metso Paperin toimittama PK 1 asennettiin 1990 ja toinen kone 1996, yhteenlasketun tuotantokyvyn ollessa nyt 420 000 t/v. Tehdas tuottaa myös 350 000 t/v sanomalehtipaperia. SCA-konserni valmistaa hygieniatuotteita, pakkausratkaisuja ja painopapereita työllistäen noin 40 000 ihmistä yli 40 maassa. Yhtiön liikevaihto vuonna 2000 oli yli 67 miljardia kruunua.

Metso-konserni on prosessiteollisuuden koneiden ja järjestelmien maailmanlaajuinen toimittaja. Konsernin ydinliiketoimintoja ovat kuitu- ja paperiteknologia (Metso Paper), kiven ja mineraalien käsittely (Metso Minerals) sekä automaatio- ja säätöteknologia (Metso Automation). Vuonna 2000 Metso-konsernin liikevaihto oli 3,9 miljardia euroa ja henkilöstön määrä noin 22 000. Metson osakkeet noteerataan Helsingin ja New Yorkin pörsseissä.

Metso osti 14.9.2001 ruotsalaisen kiven ja mineraalien käsittelylaitteiden ja huoltopalveluiden toimittajan Svedala Industri AB:n. Metson ja Svedalan yhdistetty liikevaihto on noin 5,4 miljardia euroa (vuonna 2000) ja henkilöstön määrä yhteensä noin 32 000.