Kraftig økning i bruk av telefon- og videokonferanser

Det er to hovedgrunner til økningen i bruken av telefon- og videokonferanser: Den generelle nedgangen i markedet for IKT-relatert virksomhet med fokus på kostnadskutt og ettervirkningene etter terroranslaget mot USA 11. september i år.

Telefonmøter
I oktober og november økte antall telefonmøter satt opp via Telenor-tjenesten MeetAt 119 med nærmere 35 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. I denne perioden økte omsetningen med ca 20 prosent. I november ble det satt ny rekord i antall møter satt opp på en dag.

"I løpet av høsten har det vært en overgang fra møter satt opp via kundebehandlere på MeetAt 119 til automatiserte møter. En stor del av veksten skyldes blant annet nylanseringen av telefonmøter satt opp via WEB, men det er vekst på alle møtetyper,"sier salgs- og markedsdirektør Erling Christoffersen i Telenor Teleservice.

Videokonferanser
Telenors videokonferansetjeneste og Møtepunktet i Itworks formidler videokonferanser både til interne og eksterne kunder. Begge melder om en økning i bruken av videokonferanser på mellom 25 og 30 prosent i perioden etter 11. september i år. Telenors videokonferansetjeneste har en landsdekkende bestillingstjeneste for videokonferanser og tilbyr utleie av egne videokonferanserom i de største byene i landet.

Selskapet Itworks, som eies med 44 prosent av Telenor, 44 prosent av EDB Business Partners og 10 prosent av Thrane-gruppen, har også registrert en kraftig økning både i bruk og kjøp av videokonferanseutstyr. Selskapet tilbyr komplette videokonferanseløsninger og tjenester for oppkobling av flere lokasjoner i samme møte. For 2001 totalt sett vil bruken av videokonferanser som møteform øke med ca 50 prosent sammenlignet med i fjor.

"Itworks har i høst opplevd stor interesse blant norske bedrifter for bruk av videokonferanse. Også salget av videokonferansesystemer øker kraftig. Selskapet har opplevd omsetningsøkning for salg av videokonferansesystemer på 70 prosent fra oktober til november i år," sier Inge Isaksen, avdelingsleder for videokonferanser i Itworks.

Fakta om MeetAt 119
MeetAt 119 er en ledende leverandør av telefon- og datamøter i Norge. Tjenesten betjenes av ca 20 kundebehandlere. Åpningstiden for manuell betjening er fra kl 0700 til 2300 alle dager og fra 0800 - 2300 lørdag og søndag. Møter kundene selv setter opp via telefon eller WEB er åpne 24 timer 365 dager i året.