METSO ON SOPINUT HODGEN VALIMON MYYNNISTÄ THE GENERAL CASTING COMPANYLLE

Metso Minerals, Metso-konsernin kiven ja mineraalien käsittelyn liiketoiminta-alue, on tehnyt aiesopimuksen The General Casting Companyn kanssa Pennsylvanian Greenvillessä toimivan Hodgen valimon myynnistä. Lopullinen sopimus arvioidaan solmittavan tammikuun lopussa 2002, jonka jälkeen kauppa saatetaan päätökseen mahdollisimman pian. Hodgen valimo työllistää nykyisin 90 henkilöä ja sen liikevaihto oli noin 14,4 miljoonaa dollaria vuonna 2000.

Hodgen valimo kuuluu toimintoihin, joista Metso Minerals ilmoitti aiemmin tässä kuussa luopuvansa. Valimo siirtyi Metso Mineralsin omistukseen Svedala Industri AB:n oston myötä syyskuussa 2001.

Hodgen valimo on johtava suuriin pallografiitti- ja harmaavalurautavaluihin erikoistunut valimo, jonka suurin kappalekoko on 78 tonnia ja vuosivolyymi 16 500 tonnia.

The General Casting Company on yksittäisiin valuihin ja piensarjatuotantoon erikoistunut valimo, jonka perusti vuonna 1990 nykyinen toimitusjohtaja C. Frank De Meo. Yhtiö koostuu seitsemästä valimosta, joista neljä on tuorehiekka- ja kolme hartsihiekkavalimoja. The General Castingin vuosimyynti on 75 miljoonaa dollaria.

Metso-konserni on prosessiteollisuuden koneiden ja järjestelmien maailmanlaajuinen toimittaja. Konsernin ydinliiketoimintoja ovat kuitu- ja paperiteknologia (Metso Paper), kiven ja mineraalien käsittely (Metso Minerals) sekä automaatio- ja säätöteknologia (Metso Automation). Vuonna 2000 Metso-konsernin liikevaihto oli 3,9 miljardia euroa ja henkilöstön määrä noin 22 000. Metson osakkeet noteerataan Helsingin ja New Yorkin pörsseissä.

Metso osti 14.9.2001 ruotsalaisen kiven ja mineraalien käsittelylaitteiden ja huoltopalveluiden toimittajan Svedala Industri AB:n. Metson ja Svedalan yhdistetty liikevaihto on noin 5,4 miljardia euroa (vuonna 2000) ja henkilöstön määrä yhteensä noin 32 000.