Hydro kjøper VAW

Oslo, 7 januar 2002:
Norsk Hydro ASA har 6. januar 2002 inngått avtale om å kjøpe samtlige aksjer i VAW aluminium AG. Overtagelsen av VAW vil gjøre Hydro til et av verdens største aluminiumselskaper, og det største i Europa.

Kjøpet av VAW er den største internasjonale bedriftsovertagelse som Hydro har gjennomført. Kjøpesummen i form av betaling for aksjer samt overtagelse av netto rentebærende gjeld er vel 21 milliarder kroner (Euro 2.645 millioner), hvorav VAWs netto rentebærende gjeld per 1. januar 2002 er anslått til omlag 6 milliarder kroner (Euro 757 millioner). Hydro overtar også framtidige pensjonsforpliktelser i VAW som ikke er dekket av fond, beregnet til 3,6 milliarder kroner (Euro 450 millioner).

- Dette oppkjøpet er attraktivt for Hydro og vil øke selskapets lønnsomhet. Kjøpet innebærer samtidig en kraftfull styrking av selskapets aluminiumvirksomhet i tråd med den strategien vi har om å bli et av de globalt ledende aluminiumselskaper, sier generaldirektør Eivind Reiten.
- Hydro har ved god inntjening og salg av virksomheter utenfor kjerneområdene bygget opp en finansiell kapasitet som gjør et slikt oppkjøp mulig. Hovedoppgaven nå vil være en rask og effektiv integrasjon av de nye virksomhetene i kombinasjon med de forbedringsprosesser som allerede pågår for vesentlig å bedre lønnsomheten i vår metallvirksomhet. VAW har en meget kompetent organisasjon som vil styrke den plattformen vi har for innovasjon og videre vekst, sier Reiten.

VAW, som nå eies av det tyske energiselskapet E.ON., har virksomheter i mer enn 20 land. VAW hadde i 2000 en omsetning på omlag 28 milliarder kroner (Euro3,7 milliarder), og omlag 16.000 ansatte. Den samlede omsetning for lettmetallvirksomhetene i Hydro etter overtagelsen blir omlag 80 milliarder kroner, og selskapet vil ha vel 30.000 ansatte.

VAWs virksomhetsområde "Flexible Packaging" er definert som å ligge utenfor den fremtidige kjernevirksomhet, og vil bli solgt. Denne virksomheten hadde i 2000 en omsetning på 4,4 milliarder (Euro 550 millioner) kroner og ca. 4.800 ansatte.

Samordning mellom aluminiumaktivitetene i Hydro og VAW vil bidra til synergier som sammen med andre effektiviseringstiltak vil redusere det samlede kostnadsnivået med 1,6 milliarder kroner (Euro 200 millioner) innen utgangen av 2003 og styrke virksomhetenes konkurranseposisjon. Disse tiltakene vil redusere bemanningen med omlag 1.100 globalt, hvorav vel 300 i Norge.

Den samlede virksomhet etter overtagelsen får betegnelsen Hydro Aluminium og vil ha hovedkontor i Norge. Konserndirektør Jon-Harald Nilsen, som er ansvarlig for lettmetaller i Hydro, blir leder for de sammensluttede virksomhetene. Deler av virksomheten vil ha ledelse i Tyskland, Sveits og USA.

- Ved å forene selskapenes betydelige metalltilgang, VAWs posisjon blant verdens ledende innen valsede produkter, Hydros sterke posisjon innen profiler og begge selskapenes sterke posisjon som leverandører til bilindustrien vil vi danne en solid plattform for fremtidig lønnsom vekst. Ved å utvide produktspekteret og komme nærmere sluttbruker, vil vi skape høyere verdier for våre kunder, sier Jon-Harald Nilsen.

Hydros overtagelse av VAW er betinget av godkjennelse fra EUs konkurransemyndigheter. Avtalen er også avhengig av godkjennelse fra Hydros bedriftsforsamling. Det antas at overtakelse i henhold til avtalen vil gjennomføres i første kvartal 2002.

****************

Det inviteres til pressekonferanser i Oslo og Düsseldorf, idag mandag 7. januar kl. 11.00

Oslo: Generaldirektør Eivind Reiten vil presentere avtalen på en pressekonferanse i Felix Konferansesenter, Aker Brygge, idag, 7. januar kl. 11.00

Düsseldorf: Konserndirektør Jon-Harald Nilsen vil presentere avtalen på en pressekonferanse Steigenberger Parkhotel, Salon Dumont-Lindemann, Corneliusplatz 1, Düsseldorf, i dag, 7. januar kl. 11.00

Det vil være en telefonkonferanse ved Konserndirektør Leiv L. Nergaard kl 1600.
Vennligst ring +44 20 8781 0598

For ytterligere informasjon, illustrasjoner mm.

www:hydro.com

For ytterligere informasjon i Tyskland:
Henner Meckel
Norsk Hydro Deutschland GmbH