METSO UUDISTAA SAPPIN PAPERIKONEEN USA:SSA

Metso Paper uudistaa Sappi-yhtiön paperikoneen Mainen osavaltiossa Yhdysvalloissa. Sappi Fine Paper North American Somersetin tehtaan päällystettyä hienopaperia valmistavan paperikone nro. 3:n uudistus lisää tuotantonopeutta ja tehokkuutta. Tilauksen arvo on noin 10 miljoonaa euroa. Uudistettu kone käynnistyy maaliskuussa 2003.

Somersetin tehtaalla toimii kolme päällystettyä hienopaperia tuottavaa konetta.

Sappi Fine Paper North America on Pohjois-Amerikan johtava päällystetyn puuvapaan paperin tuottaja. Yhtiö valmistaa vuosittain noin 1,3 miljoonaa tonnia päällystettyjä puuvapaita papereita, erikoispapereita ja teknisiä papereita. Yhtiöllä on kolme paperitehdasta Mainessa ja Michiganissa.

Metso-konserni on prosessiteollisuuden koneiden ja järjestelmien maailmanlaajuinen toimittaja. Konsernin ydinliiketoimintoja ovat kuitu- ja paperiteknologia (Metso Paper), kiven ja mineraalien käsittely (Metso Minerals) sekä automaatio- ja säätöteknologia (Metso Automation). Vuonna 2000 Metso-konsernin liikevaihto oli 3,9 miljardia euroa ja henkilöstön määrä noin 22 000. Metson osakkeet noteerataan Helsingin ja New Yorkin pörsseissä.

Metso osti 14.9.2001 ruotsalaisen kiven ja mineraalien käsittelylaitteiden ja huoltopalveluiden toimittajan Svedala Industri AB:n. Metson ja Svedalan yhdistetty liikevaihto on noin 5,4 miljardia euroa (vuonna 2000) ja henkilöstön määrä yhteensä noin 32 000.