Telenor sluttfører overtakelsen av COMSAT fra Lockheed Martin

Comsat blir med dette et heleid Telenorselskap og skifter samtidig navn til Telenor Satellite Services Inc. Telenor Satellite Services blir også navnet på det nye forretningsområdet dannet av tidligere Telenor Satellite Mobile og Comsat. Overtakelsen gjør Telenor til en av verdens største mobile satellittoperatører.

COMSAT Mobile Communications (CMC), som har en årlig omsetning på mer enn USD 100 millioner (nær 900 millioner NOK), leverer globale mobile kommunikasjonsløsninger til det maritime, landmobile og aeronautiske markedet og tilbyr data-, tale-, telefaks-, telex- og videofunksjonaliteter via satelitt. Med sluttføringen av denne transaksjonen overføres COMSATs virksomhet med alle ansatte og jordstasjonene i henholdsvis Southbury i Connecticut og Santa Paula i California til Telenor. I tillegg kjøpte Telenor i september 2000 en del av Lockheed Martins aksjer i Inmarsat og ble dermed den største aksjonæren i Inmarsat Ventures plc, med høyeste tillatte aksjeandel på 15 prosent.

Adm. direktør Tore Hilde i Telenor Satellite Service sier at kombinasjonen av Telenor og COMSAT vil bli til fordel for kunder av mobile satellittjenester i hele verden og gi økt tilgang til en leverandør som tilbyr en utvidet portefølje av globale satellittjenester. "Telenor garanterer at det høye nivået på kundestøtte og service som COMSAT Mobile Communications har tilbudt hele verden 24 timer i døgnet blir fulgt opp," sier Hilde.

Telenor er et av Norges største verdiskapende selskaper med en omsetning på rundt 37,6 milliarder kroner i 2000 og med om lag 23.200 årsverk i inn- og utland. Telenor er markedsleder i Norge innen telekommunikasjon, datatjenester og medieformidling. Internasjonalt øker Telenor satsingen spesielt på mobil, Internett, TV-distribusjon og satellittkommunikasjon.

Lockheed Martin er et internasjonalt foretak som primært er konsentrert innenfor forskning, design, utvikling, produksjon og integrering av avanserte teknologiprodukter og -tjenester. Foretakets hovedområder er verdensrom-, aeronautisk- og teknologi tjenester, samt systemintegrering.