Norsk Hydro - Overtagelse av VAW klar

Norsk Hydro har nå overtatt det tyske aluminiumselskapet VAW aluminium AG. Overtagelsen fant sted i Düsseldorf i dag, drøye to måneder etter at kjøpsavtalen mellom Hydro og det tyske energiselskapet E.ON ble inngått. Dette gir grunnlag for en rask sammenslutning mellom Hydro og VAW, som sammen vil utgjøre Hydro Aluminium.

- Kjøpet innebærer en kraftfull styrking av Hydros aluminiumvirksomhet. Vi har ambisjoner om å etablere oss som et innovativt, globalt og sterkt selskap i aluminiumindustrien, sier ansvarlig for Hydro Aluminium, konserndirektør Jon-Harald Nilsen.

- VAW og Hydro passer utmerket sammen. Det nye selskapets styrke innen valsede produkter og profiler gjør at vi kan tilby et bredere produktspekter og bevege oss nærmere sluttbrukerne av aluminium. Vi vil også kunne øke vårt engasjement innen resirkulering. Overtagelsen forventes å skape betydelige verdier for våre aksjonærer, sier Nilsen.

Hydro Aluminium vil være en av de tre ledende globale leverandører av aluminium og markedsleder for viktige produktområder. Hydro Aluminium har etter overtagelsen et samlet forretningsvolum på ca. 2,8 millioner tonn aluminium støperiprodukter. Den nye grupperingen har sterke posisjoner i markedet for valsede og ekstruderte produkter og vil være ledende på verdensbasis når det gjelder aluminiumløsninger for bil- og byggeindustrien. Hydro er nå det største aluminiumselskapet i Europa med vesentlige posisjoner i Amerika og Asia / Stillehavsområdet.

Planlegging i integrasjonsperioden har lagt til rette for en rask sammenslutning. Toppledelsen i Hydro Aluminium er utpekt. Ledere i sektorene vil bli tilsatt i løpet av april og det nye selskapet vil fungere som en organisasjonen fra juli 2002.

Oppkjøpet finansieres ved å trekke på Hydros kontantbeholdning. VAW aluminium AG vil bli konsolidert i Hydros regnskap fra overtagelsesdato.