- Først med grønne sertifikater

Fornybar Energi
Grønne sertifikater er en garanti for at elektrisiteten er produsert fra en fornybar ressurs. Fra 1. januar 2002 ble reglene i Nederland om grønne sertifikater endret til også å omfatte importert kraft. Statkraft Markets er det første selskapet som benytter seg av denne muligheten, og de 25 000 sertifikatene er basert på norsk vannkraft. Dette understreker selskapets mål om å være ledende i Europa innen handel og produksjon av fornybar energi.

Handel med grønne sertifikater
Siden sommeren 2001 har den Nederlandske Banken for Grønne Sertifikater (NBGS) overvåket produksjonen av grønn elektrisitet i Nederland. Sluttbrukermarkedet i Nederland er delvis regulert, men kunder som bruker grønn elektrisitet kan fritt velge leverandør samt få reduserte avgifter. Dette har ført til en kraftig økning i etterspørselen etter grønn elektrisitet. For å møte den økte etterspørselen valgte den nederlandske regjeringen i oktober 2001 å endre reglene slik at også importert grønn elektrisitet fra januar 2002 kunne få grønne sertifikater.

I kjølvannet av regelendringen har et system for handel med grønne sertifikater over grensene kommet på plass. Den Nederlandske Banken for Grønne Sertifikater har stått ansvarlig for utviklingen, og Statkraft Markets har bidratt med innspill underveis. Statnett har også vært en viktig bidragsyter, og stått ansvarlig for sertifisering av norsk grønn elektrisitet. Statkrafts samarbeid med Statnett og NBGS i utviklingen av sertifikater for fornybar energi har gjordt det mulig for Statkraft å kunne ta del i det nederlandske programmet etter kort tid. Dette programmet er også nært knyttet til utviklingen av det europeiske Fornybar Energi Sertifikat Systemet (Renewable Energy Certificates System - RECS). Statkraft har vært en aktiv medspiller til Statnett under utviklingen av det nordiske RECS.

Statkraft og norsk samarbeid
Kraften som er solgt til Nederland kommer både fra Statkraft-alliansens egne kraftverk, samt en rekke andre norske kraftprodusenter. Statkraft er veldig fornøyd med å ha involvert mange norske vannkraftverk, fordi det bidrar til å øke verdien på norsk vannkraft. Statkraft håper dette medfører at samarbeidspartnerne fortsetter å fokusere på fornybar energi i Norge.

Statkrafts ambisjon
Statkraft er sammen med allianseselskapene den nest største vannkraftprodusenten i Europa, og selskapet vil fortsette å investere i fornybar energi. Selskapet har ambisjoner om å produsere 2 TWh fra vindkraft og ytterligere 7 TWh fra andre typer fornybar energi i Norge innen 2010.

........................................................................................................................................

Statkraft SF er et norsk statseid kraftselskap. Selskapet har sammen med sine alliansepartnere rundt 5 000 ansatte og en årlig produksjonskapasitet på 58 TWh. I Europa har Statkraft datterselskapene Statkraft Markets GmbH i Düsseldorf - Tyskland,og Statkraft Markets B.V. i Amstelveen - Nederland.